BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dízelbotrány két keréken

Tizenötmillió dollár büntetést kell fizetni a Harley-Davidsonnak a szabálytalan tuningszettjeik miatt. A legendás gyártó az elődökhöz méltatlan magyarázkodással állt elő.

A Vijjogó Sas okozta a Harley-Davidson motorkerékpárgyártó (H-D) vesztét. A legendás amerikai cég ugyanis olyan, utólag beszerelhető teljesítményfokozó készleteket árult – ipari mennyiségben – a motorjaihoz, amelyekkel nemcsak a jármű szalad meg, de annak a károsanyag-kibocsátása is túllép minden tolerálható határt. A teljesítménynövelő eszközzel az egyébként a szigorú amerikai szabványoknak megfelelő motorok is fokozottan környezetszennyezőkké válnak. A Volkswagen emissziós dízelbotrányát kipattintó Amerikai Környezetvédelmi Hatóság (EPA) a Harley-t is leleplezte, s 12 milllió dollárra büntette a szabálytalan tuningszett forgalmazásáért. Efelett még 3 millió dollárt is költeniük kell környezetvédelmi fejlesztések finanszírozására. Kötelezték a gyártót a trükkös szettek forgalmazásának beszüntetésére, visszavásárlásukra és megsemmisítésükre. Ennek költségeiről nem tudott nyilatkozni a H-D illetékese a Reutersnek. Modellektől függően 1000–2200 dollár között beszerezhető szettekből 2008 óta közel 340 ezret adtak el a pluszlóerőkre vágyó motorosoknak.

Az is felvet néhány kérdést, hogy ha az EPA több mint öt éve tudott a környezetszennyező termékről, miért csak most tiltotta meg a használatát. S hogy a motorosoknak se legyen annyira jó, ha kiderül, hogy – saját felelősségükre – szabálytalanul tuningolt gépekkel túráznak, eljárást indítanak ellenük, és innentől a gyári garancia sem érvényes ezekre a kétkerekűekre.

Az EPA nem fogadta el a H-D védekezését, miszerint a szetteket kifejezetten versenymotorokhoz és versenyzési célra adták el, tehát nem hétköznapi használatra szánták. Sánta a magyarázat azért is, mert a cég eladott versenymotorjainak és a szettjeinek száma között exponenciális eltérés mutatkozik. Arról pedig a Harley – állítása szerint – nem tehet, hogy a tuningolt motorokkal tulajdonosaik kimerészkedtek az országútra. Mindamellett nem tartják jogosnak a bírságot, de nem is nagyon ágáltak ellene, jó kompromisszumnak nevezték azt. Szavuk se lehetett viszont arra, hogy egyik korábbi modelljük alapból nem teljesítette a levegőtisztasági előírásokat, az eladott 12,6 ezer példány utáni bírság is a 12 milliós számla részét képezi.

A H-D 340 ezer szabálytalan motorja után fizetendő 12 milliós bírság semmilyen arányban sincs a Volkswagen 580 ezer trükkös dízele után eddig megítélt 15 milliárd dolláros kártalanítási összeggel, s náluk a csalás miatti büntetés mértékét még nem is számították ki. Az amerikai piac felét uraló motormárka szakértők szerint nagyon olcsón és különösebb presztízsveszteség nélkül megússza az ügyet. Hasonló botrány már volt az Egyesült Államokban: három éve a Suzuki fizetett 885 ezer dollár bírságot amiatt, hogy 25,5 ezer motorjához adott el utólag beszerelhető, levegőszennyezést okozó tuningszetteket.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.