Rájár a rúd az Externetre: nem elég, hogy az elmúlt egy évben megfeleződött az árfolyama, sorra kapta a figyelmeztetéseket a tőzsdei tájékoztatások csúszása miatt is. Nem késett sokat, alig pár nappal szaladt ki a határidőből az éves jelentés, no meg a közgyűlés dokumentumainak a közzétételével, de emiatt már figyelmeztette a vállalkozást a jegybank és az értéktőzsde is. A tőzsde azt is hozzátette, hogy a cég még az előző, 300 ezer forintos bírsággal is tartozik neki.
Mindeközben a cég legkisebbik nagytulajdonosát, a 10 százalékos pakettet birtokló Kraft Invest Kft.-t hírbe hozták a Zóna Taxi és a Citadella körüli botrányokról elhíresült vállalkozóval, Veres Istvánnal. A Kraft Invest az Externetben 10 százalékos tulajdonos, ám az idén nyáron megszerezte a 7X7 Taxi Hungary Kft. tulajdonjogát, és ezzel a Budapest Taxi néven egyesült vállalkozáscsoport feletti irányítást is. A taxis cégek vezetését a váltással Török Eszterre bízták, aki – a Népszabadság híre szerint – „szakmai körökben elterjedt információk és a Facebook igencsak árulkodó bejegyzései szerint is Veres István barátnője”. Mindez csak azért lehet kellemetlen az Externetnek, mert a tőzsdei cég maga is foglalkozik taxizással: 75 százalékos tulajdonosa a Green Taxinak, amely 60 elektromos hajtású kocsijával az egyik új szereplője a piacnak.
Az Externet persze sosem volt taxis társaság: a cég önmagát az egyik vezető alternatív távközlési szolgáltatóként apposztrofálja. Ez azonban nem jelent óriási üzletet: a cég a konszolidált beszámoló szerint tavaly 626 millió forintos árbevételt ért el, üzemi vesztesége 20 millió forint volt, miközben folyamatosan nőttek a tartozásai. Tavaly, év végén a szállítói tartozások 321 millió forintra rúgtak, ez az első negyedév végére tovább emelkedett 327 millióra, és ami ennél is aggasztóbb: a rövid lejáratú kötelezettségek állománya már meghaladta a 887 millió forintot.
Azt, hogy a társaság miként jutott arra a következtetésre, hogy az alternatív netszolgáltatás mellett az alternatív energiával működő taxizás is jó üzlet lehet, nem tudni. Annyi biztos, hogy a Green Taxi alaptőkéjét két körben 250 millió forintig emelték, és ezzel a cég 75 százalékos tulajdonosaivá váltak (ami azt jelenti, hogy a Green Taxi a konszolidációs körbe tartozik). A tőkeemelés azonban nem csak az új vállalkozásnak volt jó, javította az anyacég mérlegét is. A Green Taxi alaptőkéjéből ugyanis egy 111,7 millió forintos tételt szellemi apportként az elektromostaxi-szolgáltatás know how és üzleti modell tesz ki, és ez az Externeté. Hasonló hozzáadott érték egyébként más taxis cégek mérlegében nem bukkan fel. Az Externet könyveiben azonban valamiért ezt az értékes szellemi tulajdont csupán 89 millió forinton tartották nyilván, így a távközlési cég eredményeit mindez bő 25 millió forinttal javította. A rendkívüli eredmény révén az Externet meg tudta őrizni profitabilitását, ami ilyen magas és növekvő tartozásállomány mellett bizonyára segít a hitelezők türelmének megtartásában.
A 111,7 milliós apport egyébként az Externet saját tőkéjének 82 százalékával egyenlő összeg. Az Externet saját tőkéje már évek óta a jegyzett tőke alatt van, a tulajdonosok azonban valahogy mégse szállították le az utóbbit, holott ezzel azt kockáztatják, hogy hivatalból megindul ellenük a cégbíróság törlési eljárása. Igaz: a rendezetlen helyzet ellenére ez eddig nem történt meg. A Green Taxiban történt furcsa tőkeemelésről és a taxis céggel kapcsolatos tervekről kérdeztük az Externet véleményét, ám lapzártánkig nem reagáltak megkeresésünkre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.