Miközben a Tesla látványosan reklámozza saját innovációit, kínai versenytársa, a BYD csendben dolgozik, és nevéhez méltóan (Build Your Dreams) meg is valósítja az álmokat. Közülük a Tesla-vezér Elon Muskét, aki a múlt hónapban ismertetett újabb mestertervében a többi között az elektromos hajtású szállító járművek közelgő forradalmi elterjedését vetítette előre. Eközben a BYD gyártósoráról folyamatosan gördülnek le az elektromos buszok, a 2010-ben átadott üzemben áprilisban ünnepelték a tízezredik példány elkészültét. Mint ismert, a BYD még az idén elindítja komáromi telephelyén az e-buszok összeszerelését, az éves szinten ezerdarabosra felfuttatott kapacitást egyelőre a nyugat-európai megrendelésekkel igyekeznek lekötni. Ez lesz a BYD ötödik buszgyára, egyben az első Európában. A legutóbbi egységüket júniusban avatták Qingdaóban évi ötezres kapacitással – írja a China Daily. Sőt már Amerikában is megvetették a lábukat, ahol Musk e-kamion-tervét próbálják valóra váltani a Los Angeles környéki üzemükben összeszerelt szállító járműveikkel, amelyek a kaliforniai kikötők áruforgalmának lebonyolításában vesznek részt – egyelőre kísérleti jelleggel. Itt is készítenek e-buszokat helyi megrendelésre – írja a Bloomberg. Amíg a Tesla 2018-ra évi félmilliósra bővítené autógyártó kapacitását, addig a kínaiak már most itt tartanak. Igaz, nem olyan szívdöglesztő modelleket gyártanak, mint az amerikaiak, de a kisautótól a városi terepjáróig minden megtalálható a kínálatukban. Amíg a Tesla tavaly 50 ezer elektromos autót adott el, a BYD 75 ezret, igaz, ebben a hibridek is benne vannak. Megrendelései biztosan lesznek, hiszen a légszennyezettség visszaszorítására a kínai kormány évi 558 ezerre akarja növelni az üzembe helyezett villanyautók számát.
S hogy honnan szerez a BYD járműveihez akkumulátort? Házon, azaz csoporton belülről. Energiatároló kapacitások terén a BYD jelenleg is világelső, piaci részesedése tízszer akkora, mint a SolarCity napelemgyártót megvásárló és a GigaFactory óriás akkugyárat építő Tesláé. Majd ha 2020-ban három műszakban gyártják Nevadában a litium-ionos akkumulátorokat, akkorra éri el a Gigafactory a 35 GWh összesített tárolókapacitást, de a BYD ezt már korábban megközelíti. S mivel a kínaiak évi 6 GWh-s ütemben fejlesztik akkumulátorgyártó kapacitásukat, az amerikaiak aligha érik őket utol egyhamar.
A pénzügyi gazdálkodás terén is ég és föld a különbség. Amíg a kínai BYD autógyártó üzletágának üzemi eredménye az utóbbi három három évben 1,2 milliárd dollár volt, addig a Tesla ezalatt ugyanekkora veszteséget hozott össze. Nem is véletlen, hogy Warren Buffett nagybefektető, a Berkshire Hathaway alapítója jó érzékkel a kínaiakban s nem a Teslában vásárolt 10 százalékos részesedést 2008-ban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.