Szlovákia felől, az állami tulajdonú Magyar Gáz Tranzit Zrt. (MGT) vezetékén is érkezhetne Magyarországra oroszországi földgáz – tudta meg a Világgazdaság. A szállítás új útvonalon történő beindítása azonban nem kézenfekvő, mert a hosszú távú magyar–orosz gázimport-megállapodásban a magyar–szlovák határkeresztezés nem szerepel betáplálási pontként. A behozatal Ausztria és Ukrajna felől történik a Molhoz tartozó FGSZ Földgázszállító Zrt. tulajdonában lévő vezetéken keresztül.
Csakhogy az ország legnagyobb gázüzletéből részt szeretne szerezni az MGT is, amely a Szlovákia felőli importvezetéket ellenőrzi. „Javaslatot tettünk a hosszú távú gázimportszerződés olyan módosítására, hogy az orosz gázt kettő helyett három irányból fogadhassa Magyarország. Ezzel kapcsolatban már voltak is egyeztetések a Magyar Földgázkereskedő Zrt.-vel és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal” – tájékoztatta lapunkat Birtalan Zsolt, az MGT vezérigazgatója.
A szlovákiai (balassagyarmati) behozatal hamarosan más okokból is terítékre kerülhet. 2019-ben lejár a Gazprom ukrajnai tranzitszerződése, ekkortól az orosz társaság – egészében vagy csak részben – más európai szállítási útvonalakat is igénybe fog venni. Több gázt továbbítana például a Németországban végződő Északi Áramlaton keresztül, onnan pedig Csehországon és Szlovákián át. A Lengyelországba cseppfolyósan szállított földgázból is kaphatna Magyarország. A Gazprom másik fő lehetősége a déli útvonal, Török Áramlat lenne. Bár ennek előrehaladottak az előkészületei, a cső lefektetésére egyelőre nem sok szakértő venne mérget a gazdasági és a politikai kockázatok miatt.
„Értékessé teszi az MGT 92 kilométeres vezetékét az is, hogy éppen a formálódó észak-dél gázfolyosó közepén van” – mondta Birtalan Zsolt. A magyar–szlovák csővezeték üzemeltetésében az FGSZ mellett külföldi befektetők is látnak fantáziát. Tekintettel arra, hogy a magyar–szlovák csővezeték tulajdonosa a magyar állam, kérdés, hogy az állam eladna-e hányadot a stratégiai fontosságú cégéből.
Bajban az Északi Áramlat II.
Kiszálltak a nyugat-európai partnerek (Uniper, Engie, OMV, Royal Dutch/Shell, Wintershall) a 8-11 milliárd dollárosra becsült Északi Áramlat II. projektből, amelyet az orosz Gazprom arra hozott létre, hogy két újabb gázszállító csövet fektessen le az Északi-tenger mélyén Oroszország és Németország között. A visszalépés a lengyel versenyhatóság nyomására történt a Natural Gas Europe cikke szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.