BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bemutatták a jövő vasútját

Piaci résekbe törtek be és speciális igényeket igyekeztek kielégíteni azok vasúti járműgyártók, amelyek a világ legnagyobb közlekedési kiállításán, a múlt héten tartott, berlini Innotranson mutatkoztak be. A hangsúly persze maradt a régi: az eszközök legyenek minél kisebb energiaigényűek, biztonságosabbak, csendesebbek, környezetkímélőbbek, olcsóbban gyárthatók és üzemeltethetők, anyagaikban újrahasznosíthatók, ügyfélbarátabbak.

Az egyik fő vasúti fejlesztési irány ma a transzkontinentális szállítás nagy sebességű járművekkel. Itt a kínai CRRC például egy olyan, óránként 350 kilométer megtételére képes vonattal jelentkezett, amely akár majd Kína és Európa között is közlekedhet. Érdekessége, hogy a felső szintjét az utasoknak rendezték be a repülőgépek belsejéhez hasonló stílusban, az alsót pedig konténeres árufuvarozáshoz, főleg nagy értékű, illetve expressz küldemények számára.

A gyártók egy másik célja, hogy felpörgessék a zsúfolt városok csökkenő, már ma is 20 kilométer/órásnál lassabb személyközlekedését. E trendet lovagolta meg többek között a hazai járműpiacon is aktív Siemens társaság a szegmensben az eredetileg csuklós motorvonatként indult Mireo járműcsaládjával. Szintén ismert a magyarországi sínekről két másik berlini szereplő is: a svájci Stadler Berlinben többek között egy a városokban és a városokon kívül egyaránt közlekedni képes öszvért, azaz villamosvonatot (tramtrain) mutatott be Citylink néven. A franciaországi Alstom pedig nulla károsanyag-kibocsátású, hidrogén üzemanyagcellás, elektromos meghajtású Coradia vonatával jelentkezett. A járművel az Alstom a dízeles riválisok rovására terjeszkedne, ilyenekből a közleménye szerint egyedül Németországban még négyezer fut. A regionális közlekedésre szánt Coradia család egyébként már 16 éves, de folyamatosan fiatalítják.

Kevésbé látványosak, ám annál fontosabbak az utaskényelmi és utasbiztonsági szolgáltatások mögött álló távközlési és informatikai fejlesztések. A terület egyik kiemelkedő szereplője, a Thales 2020-ba szóló időutazásra hívta standján a látogatóit. Bemutatta, szerinte milyen lenne a majdani európai vasútbiztonsági rendszer szabványa, hogyan javítaná a videofelvételek elemzése a vasúti infrastruktúra biztonságát, miként faraghatók le az érintett szolgáltatások költségei a felhőalapú elemzésekkel, milyen lesz a mobilos jegyvásárlás vagy az az érzékelési technológia, amellyel közeli tárgyak azonosíthatók be, érintés nélkül.

A MÁV Felépítmény-karbantartó és Gépjavító Kft. az Innotranson jelentette be, hogy 1,9 millió euróért univerzális zúzottkő- és ágyazatrendező gépet rendelt a Plasser & Theurer GmbH-tól. Amikor az USP 2005 típusú eszköz 2018-ban majd munkába áll, olyan gépláncot alkothat a MÁV-nak készülő két további pályagéppel, amelyekkel együtt a mostaninál kétszer-háromszor gyorsabban és hatékonyabban lehet sínt építeni, javítani a MÁV közleménye szerint.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.