BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Késhetnek a pótlóbuszok

Egyre bizonytalanabb, hogy mikor jöhetnek Budapestre az M3-as metrót pótló autóbuszok, ami pedig a már most is csúszásban lévő infrastruktúra-beruházást is tovább késleltetheti

Hétfőn 11 óráig nyújthatták be első ajánlatukat az M3-as metrót pótló autóbuszok tenderére jelentkező cégek. A Világgazdaság információja szerint ezt több vállalkozás, például a Volánbusz és a VT-Arriva is megtette, de a határidő lejárta előtt körülbelül fél órával a BKK arról értesítette faxon a jelentkezőket, hogy felfüggesztették a közbeszerzési pályázatot. A Közbeszerzési Értesítőből az derült ki, hogy Seszták Miklós, a fejlesztési tárca vezetője szeptember 23-án, pénteken kezdeményezett jogorvoslati eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB), amely aztán rekordgyorsasággal döntött, és hétfőn már meg is született a határozat.

A fejlesztési minisztérium álláspontja szerint a BKK Zrt. úgy határozta meg az adott közbeszerzési eljárás feltételeit, hogy azzal kizárta a közbeszerzési versenyből az állami tulajdonú gazdasági szereplőket – közölte a Világgazdasággal a fejlesztési tárca. Ezért kérte a miniszter a Közbeszerzési Döntőbizottságnál ideiglenes intézkedésként az eljárás felfüggesztését. De javasolta az összes közbeszerzési dokumentum megsemmisítését is – az állami tulajdonú gazdasági társaságok védelmének érdekében. „A magyar gazdaság érdeke is, hogy a magyar gyártású buszokat előnyben részesítő Volán-társaságokat a tenderből eleve ne zárják ki” – hangsúlyozta a tárca.

Arra a kérdésünkre, hogy mennyi időre függesztették fel az eljárást, a Közbeszerzési Hatóság azt válaszolta, hogy az ideiglenes intézkedés hatálya az ügy érdemi elbírálásáig terjed ki. A hogyan továbbról pedig azt mondta a hatóság, hogy „a folyamatban lévő ügyben a jogorvoslati eljárást lezáró határozat tartalma alapján, annak függvényében hozható döntés, illetve további eljárási cselekmény”.

A BKK június 16-án jelentette meg az autóbuszos szolgáltatásra vonatkozó pályázatát. E szerint a nyertesnek 150 új üzembe helyezésű csuklós autóbusszal kellene tíz éven keresztül szolgáltatást nyújtania. A szolgáltatási terület a metrópótlás időszakában az érintett kerületek, a szerződés hátralévő időszakában Budapest területe. Az a felhívásból nem deríthető ki, hogy a kiíró milyen alapon zárná ki a pályázatból a Volán-társaságokat. A Volánbusz, illetve az egykori Volán-társaságok beszerző cége, a Volán Buszpark Kft. sem érezhette diszkriminatívnak a BKK-pályázatot, hisz a Volánbusz indult a tenderen, a Volán Buszpark pedig a napokban írta ki azt a közbeszerzési pályázatot, amelynek keretében – lízing konstrukcióban – 180 autóbuszt szerezne be.

Szakmai körökből származó információink szerint elképzelhető, hogy Seszták lépésével a Volánok időt akarnak nyerni. Csak az a gond, hogy a pályázat elodázása miatt törvényszerűen csúszni fog az M3-as infrastruktúra-beruházása: amíg nincsenek buszok, addig nem állíthatják le a metrót, és nem kezdhetnek hozzá a felújításhoz.

Úgy tudjuk, hogy a buszszolgáltatásért az agglomerációs közlekedést is ellátó Volánbusz Zrt., a VT-Arriva Kft. indult, ez utóbbi egy ideje új Mercedes buszokkal szállítja a jelenlegi pályázati konstrukcióban az utasokat. A harmadik pályázó a Debreceni Közlekedési (DKV) Zrt. autóbuszparkját szervizelő magyar vállalkozás, az ITK Holding Zrt. lett volna. Miután a cég nem végez szállító szolgáltatást, ezért vélhetően debreceni partnerével, DKV-vel indul a pályázaton. A BKK pályázatán indulók között szerepel a Járku Tamás nyíregyházi vállalkozó tulajdonában lévő Budapest-Busz Zrt. is, Járku másik vállalkozása, a Trans-Tour – amely részvényes a Budapest-Busz Zrt.-ben is – helyközi buszjáratokat üzemeltet a térségben. Az ötödik indulóról keveset lehet tudni, szakmai körök szerint ez olyan energetikai cég, amely mögött egy befektetési alap áll, a busz-„megfelelősséget” pedig egy olyan vállalkozás jelentené, amellyel szemben éppen NAV-vizsgálat folyik.

Azt nem lehet tudni, hogy a BKK pályázata miként folytatódik, információink szerint az érintett cégeket csak arról értesítették, hogy a továbbiakról később tájékoztatják őket.

FELÚJÍTÁS

Jövő tavasszal már a felújított kocsikban is lehet utazni az M3-as metrón – mondta Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója kedden, amikor bemutatták a járművet. A szerelvényt idén januárban szállították a javítást végző orosz cég, a Metrovagonmas oroszországi üzemébe, ahonnan aztán már megújultan érkezett vissza Budapestre. A prototípus már túl van a fékvizsgán, és rövidesen – üzemidőn kívül – az alagútban is megkezdhetik a tesztelést, a típusvizsgálatot. Összesen 15 ezer kilométert kell hibátlanul futnia ahhoz, hogy aztán „bevethessék” a forgalomban. Ezt a BKV és a Közlekedési Hatóság ellenőrzi majd. Az orosz cég összesen

37 szerelvényt, 222 kocsit újít fel, a tervek szerint 2018 második feléig minden kocsi megérkezik. A felújítás költsége 219,2 millió euró, ezt nem léphetik át. A szerelvények különböző állapotúak, ezért vannak olyanok, amelyekben több lesz a felújítás, másokban kevesebb. A BKK csak azt írta elő, hogy minimálisan milyen cseréket kell végrehajtani. A felújításba a Dunakeszi Járműjavító Kft. is bekapcsolódik. A szerelvények kívül-belül megújulnak, és a gyártó egy új szerelvénnyel megegyező, harmincéves élettartamot garantál – emelte ki Bolla.

37 szerelvényt, 222 kocsit újít fel, a tervek szerint 2018 második feléig minden kocsi megérkezik. A felújítás költsége 219,2 millió euró, ezt nem léphetik át. A szerelvények különböző állapotúak, ezért vannak olyanok, amelyekben több lesz a felújítás, másokban kevesebb. A BKK csak azt írta elő, hogy minimálisan milyen cseréket kell végrehajtani. A felújításba a Dunakeszi Járműjavító Kft. is bekapcsolódik. A szerelvények kívül-belül megújulnak, és a gyártó egy új szerelvénnyel megegyező, harmincéves élettartamot garantál – emelte ki Bolla.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.