A tavaly ősszel Párizsban elfogadottnál jóval nagyobb mértékben kell csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását, ha valóban két Celsius-fok alatt akarjuk tartani a Föld átlaghőmérsékletének emelkedését. Ezt a megállapítást az Európai Parlament képviselői fogalmazták meg múlt csütörtökön, és rögtön meg is szavazták. Előzőleg kedden már ratifikálták a párizsi klímacsúcs döntését, amely az aláíró országok mindegyikének előírja – teherbíró képességüktől függően –, hogy mennyit faragjon le a kibocsátásából.
Csakhogy hiába a párizsi intézkedések, ha közben továbbra is épülnek új szénerőművek, és fény derül újabb, kedvezőtlen adatokra is. Az Index például a napokban számolt be a Nature tudományos magazin alapján arról, hogy a legfrissebb, minden eddiginél átfogóbb vizsgálat szerint a korábbi becslésnél kétszer több metán kerül a légkörbe. Bár ez a gáz messze nem olyan hosszú életű, és kisebb mennyiségben van jelen, mint a szén-dioxid, százéves viszonylatban 28-szor erősebb a felmelegedést okozó hatása.
Az is csak látszólag előrelépés, hogy a légitársaságok – amelyek világ teljes szén-dioxid-kibocsátásának 2 százalékáért hibáztathatók, annyiért, amennyiért Németország egyedül – most összefogtak a klíma védelmében.
Ennek ismeretében a most beharangozott faültetési akció nem tűnik túl ambiciózusnak – mutatott rá a BBC. Egyrészt az ellensúlyozás csak 2020-tól indulna – vagyis addig a repülők gond nélkül onthatnák a szén-dioxidot a levegőbe –, másrészt az ICAO korábban már teljesen kibocsátás nélküli légiközlekedést ígért a 2020-as évekre. Ehhez képest a „last minute” elért montreali megállapodásban meghirdetett faültetési ígéret tulajdonképpen a karbonsemlegességi ígéret felvizezését vagy feladását jelenti. Lord Ahmed brit légügyi miniszter mégis példa nélküli megállapodásról beszél, mert hasonló más szektorben még nem születetett, és lelkesen lelkesen nyilatkozott a BBC-nek Tim Alderslade, a Brit Légiszövetség részéről is. A környezetvédők viszont elégedetlenek. „A légiipar szerint a zöld repülés mítosz. Ha meg akarjuk sütni a földet, azt a leggyorsabban és legolcsóbban éppen a repülőkkel tudjuk megtenni. A montreali megállapodás egyetlen cseppel sem csökkenti a repülőgép üzemanyag iránti keresletet” – mutatott ár Bill Hemmings a T&E zöldszervezet vezetője. Hemmings a kibocsátás ellensúlyozását egyébként sem tartja jó iránynak, mert erőforrás-többletigénye van, mellesleg az ICAO-nak nincsenek is erre vonatkozó világos szabályai.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.