BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyenge a párizsi klímacél

A világ már készül a párizsi klímacélok teljesítésére, ám ezen belül a légi közlekedés csak faültetést vállalna, azt is csak 2020 után

A tavaly ősszel Párizsban elfogadottnál jóval nagyobb mértékben kell csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását, ha valóban két Celsius-fok alatt akarjuk tartani a Föld átlaghőmérsékletének emelkedését. Ezt a megállapítást az Európai Parlament képviselői fogalmazták meg múlt csütörtökön, és rögtön meg is szavazták. Előzőleg kedden már ratifikálták a párizsi klímacsúcs döntését, amely az aláíró országok mindegyikének előírja – teherbíró képességüktől függően –, hogy mennyit faragjon le a kibocsátásából.

Csakhogy hiába a párizsi intézkedések, ha közben továbbra is épülnek új szénerőművek, és fény derül újabb, kedvezőtlen adatokra is. Az Index például a napokban számolt be a Nature tudományos magazin alapján arról, hogy a legfrissebb, minden eddiginél átfogóbb vizsgálat szerint a korábbi becslésnél kétszer több metán kerül a légkörbe. Bár ez a gáz messze nem olyan hosszú életű, és kisebb mennyiségben van jelen, mint a szén-dioxid, százéves viszonylatban 28-szor erősebb a felmelegedést okozó hatása.

Az is csak látszólag előrelépés, hogy a légitársaságok – amelyek világ teljes szén-dioxid-kibocsátásának 2 százalékáért hibáztathatók, annyiért, amennyiért Németország egyedül – most összefogtak a klíma védelmében.

A Nemzetközi Polgári Légiszövetség (International Civil Aviation Organisation, ICAO) tagországainak képviselői Montrealban bejelentették, hogy 2020 után a szén-dioxid-kibocsátásuk minden további növelését ellensúlyozni fogják, például az érintett gázt felhasználó fák ültetésével. Az elmúlt két évtizedben éppen a légi közlekedés és a hajózás állt ellen annak, hogy csatlakozzon az ENSZ klímamegállapodásaihoz, miközben a légi közlekedés kibocsátása ijesztő mértékben nőtt: az előrejelzések szerint 2050-re ez a terület felel a globális szén-dioxid-kibocsátás negyedéért.

Ennek ismeretében a most beharangozott faültetési akció nem tűnik túl ambiciózusnak – mutatott rá a BBC. Egyrészt az ellensúlyozás csak 2020-tól indulna – vagyis addig a repülők gond nélkül onthatnák a szén-dioxidot a levegőbe –, másrészt az ICAO korábban már teljesen kibocsátás nélküli légiközlekedést ígért a 2020-as évekre. Ehhez képest a „last minute” elért montreali megállapodásban meghirdetett faültetési ígéret tulajdonképpen a karbonsemlegességi ígéret felvizezését vagy feladását jelenti. Lord Ahmed brit légügyi miniszter mégis példa nélküli megállapodásról beszél, mert hasonló más szektorben még nem születetett, és lelkesen lelkesen nyilatkozott a BBC-nek Tim Alderslade, a Brit Légiszövetség részéről is. A környezetvédők viszont elégedetlenek. „A légiipar szerint a zöld repülés mítosz. Ha meg akarjuk sütni a földet, azt a leggyorsabban és legolcsóbban éppen a repülőkkel tudjuk megtenni. A montreali megállapodás egyetlen cseppel sem csökkenti a repülőgép üzemanyag iránti keresletet” – mutatott ár Bill Hemmings a T&E zöldszervezet vezetője. Hemmings a kibocsátás ellensúlyozását egyébként sem tartja jó iránynak, mert erőforrás-többletigénye van, mellesleg az ICAO-nak nincsenek is erre vonatkozó világos szabályai.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.