BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hat újdonság a vasútpiacon

Nagy teljesítményű, környezetkímélő és műszaki újdonságok sorával felszerelt járművekkel jelentkezett a Stadler Berlinben az idei Innotrans vasúti kiállításon. A magyarországi bázissal is rendelkező svájci gyártó hat, speciális igényekre kifejlesztett terméket mutatott be.

A legnagyobb szenzációt az EC250 kódnevű motorvonata keltette. A világ első szériagyártású alacsony padlós, nagy sebességű motorvonata 2019-től a Gotthard bázisalagútban közlekedik majd, előbb Zürich és Milánó, majd Frankfurt és Milánó között. A Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) 29-et rendelt a 11 részes, óránként 250 kilométer megtételére is képes, általa Gurinónak elnevezett szerelvényből, amely megfelel a legújabb TSI Highspeed-szabványoknak is. Utasterei akadálymentesek, alacsony padlósak, légkondicionáltak, és kerékpár szállítására is alkalmasak. Mindegyik szerelvényen lesz két, mozgáskorlátozottak által is használható mosdó, első és másodosztály, illetve étkezőkocsi.

Sikere volt a Hollandiába szállított új generációs FLIRT villamos motorvonatnak is. A gyártó három-, illetve négykocsis konfigurációkból szállít 58-at a Nederlandse Spoorwegen (NS) számára. A vonatok – amelyek végsebessége óránként 160 kilométer – 2017-ben állnak regionális, belföldi forgalomba, prototípusukat már ez év áprilisában bemutatták. (A FLIRT a Stadler vezető terméke, eddig több mint 1400 elektromos, illetve dízelmeghajtású változat kelt el belőle a világon, ebből 143 Magyarországon.)

A társaság harmadik Berlinben szereplő terméke a németországi Chemnitz városa által rendelt Citylink hibrid jármű, azaz villamosvonat volt. A könnyű- és a nagyvasúti hálózaton is üzemeltethető nyolc szerelvény kétirányú, dízel üzemmódban és egyenáram alatt is működik, állítható lépcsőjüknek köszönhetően különböző magasságú peronok mellett is megállhatnak.
Kifejezetten városi igényre készül a Stadler villamoscsaládja, amelyből a dániai Aarhus számára készült 14 Variobahn, illetve 12 Tango közül egy Variobahnt vittek el Berlinbe. A Variobahn moduláris kialakítású, hossza, szélessége, nyomtávja és felsővezeték-feszültsége is rugalmasan változtatható, a kétirányú villamosok teljes egészében alacsony padlósak. A napfényt automatikusan érzékelő és ahhoz igazodó LED-világítás mellett van rajtuk fedélzeti wifi, valamint konnektor is a laptopoknak és mobiltelefonoknak.

A nagyközönség megismerhette a társaság Eurodual nevű, dízel-elektromos mozdonyát is, ezek Nagy-Britannia mellékvonalain futnak. A hattengelyes hibrid járművek bármely vágányon képesek közlekedni, és kiemelkedő vontatóerővel rendelkeznek.Végül az azerbajdzsáni vasutak által megrendelt 30 étkező- és hálókocsi egyikét is bemutatta a Stadler, ezekben Bakuból indulva a grúziai Tbiliszin át jutnak az utasok a törökországi Karsba. Speciális nyomtávváltós forgóvázuknak köszönhetően akadálymentesen lépnek át a széles nyomtávú sínekről a normál nyomtávúakra, végsebességük 160 kilométer óránként.

Egyre több szegmensben a Stadler

A hat kiállított járművel a Stadler az InnoTrans csaknem 3000 kiállítója közül az egyik legnagyobb volt, a személyszállítási szegmensben szereplő öt járművel holtversenyben az élen végzett a vasúti járműgyártók között. A 75 éves, világszerte csaknem 7000 alkalmazottat foglalkoztató svájci csoport mára erős pozíciókat épített ki a nagyvasúti, a regionális és a városi vasúti piaci szegmensekben: van nagy sebességű, intercity, regionális és elővárosi vasútja, földalattija, tram-trainje és városi villamosa is. Készítenek nagyvasúti dízel-elektromos mozdonyokat, tolatómozdonyokat és személyszállító kocsikat, emellett a társaság a világ legnagyobb fogaskerekű-gyártója is. A FLIRT (Fast Light Innovative Regional Train) mellett kelendő a KISS vonatja is (elnevezése a német „kényelmes, innovatív, gyors elővárosi vonat” kifejezésből alkotott betűszó), amelyből eddig 258-at rendeltek tőle. Szolgáltatási üzletága a többi között 16 járműflottát szervizel.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.