Nagy teljesítményű, környezetkímélő és műszaki újdonságok sorával felszerelt járművekkel jelentkezett a Stadler Berlinben az idei Innotrans vasúti kiállításon. A magyarországi bázissal is rendelkező svájci gyártó hat, speciális igényekre kifejlesztett terméket mutatott be.
A legnagyobb szenzációt az EC250 kódnevű motorvonata keltette. A világ első szériagyártású alacsony padlós, nagy sebességű motorvonata 2019-től a Gotthard bázisalagútban közlekedik majd, előbb Zürich és Milánó, majd Frankfurt és Milánó között. A Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) 29-et rendelt a 11 részes, óránként 250 kilométer megtételére is képes, általa Gurinónak elnevezett szerelvényből, amely megfelel a legújabb TSI Highspeed-szabványoknak is. Utasterei akadálymentesek, alacsony padlósak, légkondicionáltak, és kerékpár szállítására is alkalmasak. Mindegyik szerelvényen lesz két, mozgáskorlátozottak által is használható mosdó, első és másodosztály, illetve étkezőkocsi.
A társaság harmadik Berlinben szereplő terméke a németországi Chemnitz városa által rendelt Citylink hibrid jármű, azaz villamosvonat volt. A könnyű- és a nagyvasúti hálózaton is üzemeltethető nyolc szerelvény kétirányú, dízel üzemmódban és egyenáram alatt is működik, állítható lépcsőjüknek köszönhetően különböző magasságú peronok mellett is megállhatnak.
Kifejezetten városi igényre készül a Stadler villamoscsaládja, amelyből a dániai Aarhus számára készült 14 Variobahn, illetve 12 Tango közül egy Variobahnt vittek el Berlinbe. A Variobahn moduláris kialakítású, hossza, szélessége, nyomtávja és felsővezeték-feszültsége is rugalmasan változtatható, a kétirányú villamosok teljes egészében alacsony padlósak. A napfényt automatikusan érzékelő és ahhoz igazodó LED-világítás mellett van rajtuk fedélzeti wifi, valamint konnektor is a laptopoknak és mobiltelefonoknak.
A nagyközönség megismerhette a társaság Eurodual nevű, dízel-elektromos mozdonyát is, ezek Nagy-Britannia mellékvonalain futnak. A hattengelyes hibrid járművek bármely vágányon képesek közlekedni, és kiemelkedő vontatóerővel rendelkeznek.Végül az azerbajdzsáni vasutak által megrendelt 30 étkező- és hálókocsi egyikét is bemutatta a Stadler, ezekben Bakuból indulva a grúziai Tbiliszin át jutnak az utasok a törökországi Karsba. Speciális nyomtávváltós forgóvázuknak köszönhetően akadálymentesen lépnek át a széles nyomtávú sínekről a normál nyomtávúakra, végsebességük 160 kilométer óránként.
Egyre több szegmensben a Stadler
A hat kiállított járművel a Stadler az InnoTrans csaknem 3000 kiállítója közül az egyik legnagyobb volt, a személyszállítási szegmensben szereplő öt járművel holtversenyben az élen végzett a vasúti járműgyártók között. A 75 éves, világszerte csaknem 7000 alkalmazottat foglalkoztató svájci csoport mára erős pozíciókat épített ki a nagyvasúti, a regionális és a városi vasúti piaci szegmensekben: van nagy sebességű, intercity, regionális és elővárosi vasútja, földalattija, tram-trainje és városi villamosa is. Készítenek nagyvasúti dízel-elektromos mozdonyokat, tolatómozdonyokat és személyszállító kocsikat, emellett a társaság a világ legnagyobb fogaskerekű-gyártója is. A FLIRT (Fast Light Innovative Regional Train) mellett kelendő a KISS vonatja is (elnevezése a német „kényelmes, innovatív, gyors elővárosi vonat” kifejezésből alkotott betűszó), amelyből eddig 258-at rendeltek tőle. Szolgáltatási üzletága a többi között 16 járműflottát szervizel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.