BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétszázmilliárd forintnyi útdíj folyt be az idén

Idén a tavalyinál csaknem 15 milliárd forinttal többet, kétszázmilliárd forintot fizettek a személy- és teherautósok a hazai utak használatáért

Átlépte a tízmilliós álomhatárt idén az első három negyedévben eladott e-matricák száma, 7,6 százalékkal fogyott több, mint az előző évben – tájékoztatta a Világgazdaságot a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. Jelentős eltérések nincsenek az előző évekhez képest, de az látszik, hogy az éves matricák (éves országos és megyei) eladásai átlag felett bővültek. A járműforgalom általános növekedése mellett ez tudatosabb vásárlói magatartást jelent. Ennek ellenére van még mit tanulni az e-matricás rendszerben, hiszen továbbra is nagy számban tévesztik el az autósok a rendszámot és a díjkategóriát. E kettő mellett a vásárláskor mindig ellenőrizni kell a felségjelzést és az érvényességi időt is. Fontos, hogy a gyorsforgalmi út használata előtt már meg kell váltani a jogosultságot – emelte ki Török Szabolcs kommunikációs vezető.

Ahogy tavaly, úgy az idén is a D1-es kategóriába tartozó járművekre – jellemzően a személyautókra – érvényes matricából fogyott a legtöbb, ezek száma a 6,7 százalékos növekedés után meghaladta a 9,2 milliót. Ez a teljes e-matrica-eladások 89 százaléka volt, és szinte teljesen azonos a tavalyi értékkel. A megyei matricákból pedig csaknem másfél milliót adtak el idén az első kilenc hónapban, míg egy évvel korábban „még csak” valamivel több mint 1,3 milliót sikerült értékesíteni. A csaknem másfél millió megyei e-matricából legtöbbet, 878 ezret Pest megyére adták el. Dobogós helyen volt Fejér és Győr-Sopron megye is, bár ezek nagyságrendileg kisebb számot képviselnek. A legkevesebb megyei matricát, alig háromezret pedig Veszprém megyére adták ki.

A NÚSZ adataiból az is kiderül, hogy az idén értékesített több mint tízmillió e-matrica 58,2 százalékát magyarországi autósok vásárolták, és 41,8 százalékot külföldiek. Utóbbiak körében is a D1-es matricák voltak a legnépszerűbbek, ők 3,8 millió ilyen vignettát vásároltak, ami hétszázalékos növekedés az előző év hasonló időszakához képest.

Miután az értékesítés belső szerkezete némileg változott idén a tavalyihoz képest, vagyis több drágább matricát vettek, ezért a darabszámhoz képest jobban emelkedett a bevétel. Amíg darabszámban 7,6 százalék volt a bővülés, addig forintban mérve 9,6 százalékos plusz adódik. Ennek köszönhetően a tavalyi első három negyedévi 48,9 milliárd forint után idén 53,6 milliárd forint származott az e-matricák eladásából. A teljes bevételben a legnagyobb részt a D1-es matricák képviselték, ebből ugyanis 41,3 milliárd forint folyt be, míg a megyei vignetták eladásából több mint nyolcmilliárd forint származott.

A teherautók úthasználatáért is többet fizettek idén az autósok, mint az elmúlt évben. A megtett úttal arányos (HU-GO) díjrendszerből ugyanis a tavalyi bruttó 138,3 milliárd forint után idén az első három negyedévben 148,1 milliárd forint származott, ami 7,12 százalékos növekedés eredménye. Folyamatosan nő az fedélzeti egységgel (OBU) történő bevallások száma, ami már elérte a 82 százalékot. A magyar fuvarozók 97 százaléka, a külföldiek 67 százaléka használ már OBU-t. A többiek pedig alkalmanként fizetik meg az útdíjat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.