BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minimalizálhatóak a lopás miatti károk

A Transport Asset Protection Association Europe (TAPA, Szállítmányozott Vagyontárgyak Védszövetsége) jelentése szerint Európa-szerte magas a közúti szállítmányokat érő incidensek száma. A káresetek azonban jelentősen csökkenthetők.

Az áru nemcsak addig van veszélyben, amíg a sofőr egy parkolóban pihen, hanem szervezett bandák, az autópályán haladva is megtámadhatják a járművet. Az elmúlt évben – derül ki a TAPA adataiból – Németországban 42,5 százalékkal növekedett a nagy értékű szállítmányokat ért lopások aránya, az Egyesült Királyságban pedig egy év alatt több mint a duplájára a bejelentett káresetek száma. Ezekbe az országokba, illetve a többi leginkább érintett régióba rendszeresen visznek szállítmányokat a Magyarországon működő fuvarozócégek. Biztonsági intézkedések nélkül ezeket is érheti incidens.

A kihívásokra válaszul a DHL Freight a nagy értékű, illetve a hőmérsékletérzékeny szállítmányok hatékonyabb védelme és monitorozása érdekében már öt évvel ezelőtt komplex szállítmánybiztonsági szolgáltatást vezetett be és fejleszt folyamatosan a magyar piacon, és a hálózatában is. A DHL Security Service alapeleme a cég budapesti központjában lévő nonstop online monitoringközpont. Ebben a nap 24 órájában Európa-szerte követik a vállalat Magyarország által szállított áruit, és valós idejű információkkal látják el a lehetséges kockázatokról a sofőröket az útvonalakra vonatkozóan. Ha a GPS-rendszerek és a folyamatos telefonos összeköttetés segítségével történő nyomon követéskor bármilyen rendellenességet tapasztalnak, a biztonsági szakemberek azonnal intézkedni tudnak, akár a rendőrség bevonásával, akár az előre tervezett útvonal módosításával.

A szolgáltatást fokozatosan fejlesztik: az útvonaltervezést már analízis segíti, amely figyelembe vesz minden lehetséges rizikófaktort. Ezek eredményeként jelentősen csökkent a hazánkból közúton szállított nagy értékű szállítmányokat (egyebek között autóipari, IT-, elektronikai cikkek, drága gyógyszerek) ért incidensek száma és a késve érkezett szállítmányok aránya. A konkrét értéket firtató kérdésünkre ugyan nem tudtak válaszolni, de elmondták, hogy a 2000-es évek elején akár néhány kamionnyi áru is eltűnt havonta a logisztikai piacon, amely aztán a feketepiacon talált gazdára (ez Magyarországra vonatkozik, bár többször előfordult, hogy nem itthon, hanem külföldön vették észre, és ott jelentették a lopást). A DHL a hasonló eseteket megelőzendő kezdett a fejlesztésbe, mely a prevencióra helyezi a hangsúlyt. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint a lopásból keletkezett árukárok minimalizálhatók.

A nagy cégek nemcsak azt tekintik káresetnek, ha nem érkezik meg a szállítmány, hanem azt is, ha késik, és nem tudják időben elkezdeni a gyártást. A szolgáltatás erre is megoldást nyújt: figyelemmel kísérik, hol lesznek Európában tömegrendezvények, demonstrációk, időjárási anomáliák, úttorlaszok. Menet közben tudják ellenőrizni a kamion mozgását, alternatív útvonalat ajánlanak, ha pedig elkerülhetetlen a csúszás, időben tájékoztatják a céget, hogy úgy tudja időzíteni a gyártást.

Listavezető az Egyesült Királyság

A TAPA-tagok által jelentett, közúti szállítmányokat ért káresetek összértéke tavaly elérte a 75 millió eurót. A legfrissebb adataik szerint idén augusztusban az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) 13 országából 116 lopást jeleztek. Ezek összértéke megközelítette a 6,7 millió eurót. Az átlagos veszteség – a 79 értéket is megadó esetnél – meghaladta a 84 ezer eurót. A nagy értékű (százezer euró feletti) lopások száma kilenc volt. Közülük a legnagyobb (meghaladta az 1,45 millió eurót) az Egyesült Királyságban történt, a zsákmány pedig játékszállítmány volt.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.