Az Európai Unió és Oroszország között már több mint két éve zajló szankcióháború első percétől látszott, hogy nem fogja azt az eredményt hozni, amit vártak tőle. Az orosz embargó várható negatív következményeire az MLSZKSZ már három hónappal a bevezetését követően felhívta a figyelmet. Azóta bebizonyosodott, hogy az eredeti célokból semmi nem valósult meg: nem sikerült Oroszországot gazdasági vonalon rákényszeríteni a Krímmel kapcsolatos magatartásának feladására.
Az élelmiszer-embargó az orosz gazdaságot nem kényszerítette térdre, sőt még nagyobb ellátási zavart sem okozott. Viszont az orosz piac nagyon sok területéről évekre, évtizedekre teljesen kiszorultak az uniós országok vállalkozásai. Eközben az orosz piac átrendeződött, nagyon sok termékből – főként a mezőgazdaság területén – önellátóvá vált, vagy másként oldja meg a beszerzést.
Míg Oroszország korábban nagymértékű gabonaimportra szorult, most fordult a helyzet. A 2016. évi termés alapján – 115 millió tonna gabonát termeltek (a magyar termés hétmillió tonna) – jelentős exportőrré lépett elő, ami a magyar gabonaexport piaci pozícióit is nagyban meg fogja nehezíteni. Oroszország a Szovjetunió felbomlása óta most először került abba a helyzetbe, hogy cukrot exportálhat, ugyanis az idei termés alapján több mint egymillió tonnával termeltek többet, mint amennyire szükségük van.
Mára az orosz mezőgazdaság átállítása a belső igények ellátására majdnem teljes mértékben megvalósult, miközben az EU-t kihagyó új ellátási láncok kiépítése is rohamléptekkel halad. Az EU és az Oroszországgal szomszédos államok kereskedelmi statisztikáiból kiderül, hogy néhány termékkörben (állati és növényi zsírok, élő állat és állati termékek) a szokásos fejlődést jóval meghaladóan nőtt a forgalom. Ezekben az esetekben valószínűsíthető az embergót megkerülő termékértékesítés, Fehéroroszország például az idén ötször több almát exportált Oroszországba, mint amennyi a saját termése volt.
Emellett a kereskedelmi útvonalak markáns átrendeződése továbbra is intenzív. Szinte minden hónapra jut egy új bejelentés, hogy valamelyik kínai nagyvárosból az EU valamelyik nagy ipari városába, kikötőjébe indítanak irányvonatos projekteteket. A legutóbbi a Csengtu–Rotterdam Express vasúti árufuvarozási projekt volt, amely 15 nap alatt teljesítette a távot (ugyanez tengeren 40-45 nap). Ilyen új vasúti járatokat orosz–kínai viszonylatban is létesítenek, az új selyemút részeként. Ezek részben a tengeri konténeres fuvarozás alternatívájaként, részben az embargós hatások ellentételezéseként indulnak el.
a török piacon: állandó szereplőként jelen kell lennünk ezek meghatározó logisztikai, kereskedelmi, termelői kiállításainak, illetve olyan külkereskedelmi területeket kell keresnünk, ahol növelni tudjuk külgazdasági aktivitásunkat. Ezen területekről kell a záhonyi térségbe gazdasági befektetéséket bevonni. Az MLSZKSZ szerint a záhonyi térség működését, amennyire lehetséges, függetleníteni kell a kelet–nyugat irányú áruforgalomtól. Ehhez olyan gazdasági környezetet kell teremteni a térségben, amely vonzza a termelőberuházásokat. Ha van beruházás és fejlesztés, akkor ahhoz kapcsolódnak logisztikai szolgáltatások és áruforgalom is.
A termelést ellátó áruforgalom pedig sok irányból érkezhet a térségbe. A vonzó gazdasági környezetet kialakításának kulcsa továbbra is
– más országokhoz hasonlóan – vámszabad területek létrehozása és kedvező gazdaságösztönző feltételek kialakítása lenne. Ennek létrehozásában a szövetség, amint eddig is, a jövőben is részt kíván venni.
a török piacon: állandó szereplőként jelen kell lennünk ezek meghatározó logisztikai, kereskedelmi, termelői kiállításainak, illetve olyan külkereskedelmi területeket kell keresnünk, ahol növelni tudjuk külgazdasági aktivitásunkat. Ezen területekről kell a záhonyi térségbe gazdasági befektetéséket bevonni. Az MLSZKSZ szerint a záhonyi térség működését, amennyire lehetséges, függetleníteni kell a kelet–nyugat irányú áruforgalomtól. Ehhez olyan gazdasági környezetet kell teremteni a térségben, amely vonzza a termelőberuházásokat. Ha van beruházás és fejlesztés, akkor ahhoz kapcsolódnak logisztikai szolgáltatások és áruforgalom is.
A termelést ellátó áruforgalom pedig sok irányból érkezhet a térségbe. A vonzó gazdasági környezetet kialakításának kulcsa továbbra is
– más országokhoz hasonlóan – vámszabad területek létrehozása és kedvező gazdaságösztönző feltételek kialakítása lenne. Ennek létrehozásában a szövetség, amint eddig is, a jövőben is részt kíván venni. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.