Pár hete még profitfigyelmeztetésekkel sokkolták a nagy európai légitársaságok közül többen a befektetőket, azóta azonban látszólag fordult a kocka, több vállalatvezető is optimistán nyilatkozott mostanában. A jegyárak csökkennek, és idén a terrorfenyegetettség erősödése miatt hanyatló utazási kedv is nehezítette a körülményeket. Úgy tűnik azonban, hogy a helyzet mégsem annyira drámai, mint amire korábban számítottak.
Az alacsonyabb olajárak közepette a légitársaságok intenzíven növelték kapacitásaikat, ami a verseny erősödéséhez és ezzel a jegyárak csökkenéséhez vezetett a légi közlekedésben. A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) becslései szerint még az utasforgalom várhatóan 6 százalékos növekedése mellett is összességében több mint 1 százalékkal költhetnek kevesebbet idén a repülésre a világban.
Ezek fényében több légitársaság, köztük a Lufthansa, az easyJet és a Ryanair is tett közzé profitfigyelmeztetést a harmadik negyedéves gyorsjelentését megelőzően vagy azzal együtt.
Az easyJet közlése szerint a Brexit nem kedvez a diszkont-légitársaságnak, a font leértékelődése 90 millió fontba került a cégnek a legutóbbi negyedévben. A terrorfenyegetettség erősödése különösen érzékenyen érintette az easyJetet, mert azokon a piacokon vetette vissza a repülési kedvet, ahol az easyJet erős pozíciókat épített ki, például Egyiptomban, Törökországban és az olyan francia nagyvárosokban, mint Párizs vagy Nizza. Mindezek eredményeként 2009 óta ez az első olyan év, amikor csökken az easyJet profitja. A Franciaországban szintén jelentős kitettséggel rendelkező Air France-KLM az easyJethez hasonlóan nem túl optimista a kilátásokat illetően. A negyedik negyedévben arra számít, hogy tovább csökkenhetnek az egy ülésre jutó bevételei, miután az amerikai és az ázsiai utasok elmaradoznak.
A többi nagy európai légitársaság azonban már valamivel optimistábban látja a jövőt. A Lufthansa augusztusban még profit warningot tett közzé, múlt héten azonban visszaemelte az idei évre vonatkozó várakozásait, amit azzal indokolt, hogy a helyzet mégsem annyira drámai, a foglalások a vártnál kedvezőbben alakulnak.
A British Airways anyavállalata, az IAG szintén bizakodó, véleménye szerint a jegyárak csökkenésének üteme lassulhat a következő hónapokban. A Ryanair, amely szintén lefelé módosította a profitvárakozásait a legutóbbi gyorsjelentésében, a napokban már azt közölte, hogy végső soron előnyt kovácsolhat magának ebből a tendenciából, és utasokat szerezhet. Mivel a szektorban már így is kiugróan alacsony költségekkel dolgozik, így a piaci részesedésének növelésére koncentrálhat ahelyett, hogy a profitmarzsokkal foglalkozna.
Az IATA becslései szerint idén összességében emelkedhet az iparági profit globális szinten: a légitársaságoktól 39,4 milliárd dolláros adózás utáni eredményt vár a szervezet. Ez 11 százalékos növekedésnek felel meg az előző évhez képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.