A mobilpiacon zajló átrendeződés, a kínaiak inváziójának magyarázata nem a minőségben és az árban rejlik, hanem a marketingben. A Magyarországon is ismert Huawei–ZTE–Xiaomi–Lenovo kvartett mellé felzárkózott az Oppo és a Vivo. Sikerük titka az, hogy a hagyományos kiskereskedelmi hálózatot partnerül választva vidéken támadnak. A cég reklámarcai maguk a kereskedők, az Oppo például modelltől függően 6 és 30 dollár közötti jutalékkal premizálja őket, így nem véletlen, hogy az ő készülékeiket ajánlják elsőként a betérőknek. Nem is csoda, hogy a harmadik negyedévben az Oppo és a Vivo már a kínai piac egyharmadát uralta – 2012-ben 2,5 százalékkal rendelkeztek csupán –, maguk mögé utasítva a korábbi favoritot, a Xiaomit.
A vidék az Apple-t egyáltalán nem érdekli, a cég megelégszik a nagyvárosokban létrehozott, 40 szalonból álló hálózatával, amellyel az exkluzivitást hirdeti az iPhone-t megfizetni képes vásárlók számára. A begubózás viszont komoly piacvesztéssel jár, az amerikaiak hároméves mélyponthoz értek, részesedésük a Kínában eladott telefonoknál 7 százalékra zsugorodott. Az Oppo és a Vivo a kereskedői hálózat lojalitására alapozva, osztozva velük a profiton, új szemléletet honosít meg a kínai piacon – vázolta fel a Bloombergnek a cégek sikerének okait Jin Li, az IDC piackutató szakértője.
Megjegyzendő, hogy az Oppo és a Vivo ugyan egymástól függetlenül működik, de mögöttük érdekeltségein keresztül egyaránt Duan Yong Ping multimilliárdos áll. Az első millióját elektronikai cikkek koppintásával megszerző Duan neve akkor vált világszerte ismertté, amikor 2006-ban a licitálást megnyerve akkori rekordösszeget, 620 ezer dollárt fizetett a Warren Buffett befektetőguruval elköltött ebédért. A kapott tanácsok visszahozták a pénzt. Az Oppo első okostelefonját az üzletemberek számára fontos blackberrys billentyűzettel 2011-ben dobta piacra, s még abban az évben útjára indította a Vivót is. Előbbi márkát júniusban már 240 ezer, utóbbit 120 ezer kiskereskedésben árulták.
Megrendítő ütést kapott a Samsung
A robbanékony Samsung Galaxy Note7 csúcsmobil kivonása a piacról megrendítette a dél-koreai cég iránti bizalmat, ezt jelzi, hogy a harmadik negyedévben 12 millióval kevesebb mobilt tudtak eladni, de globális vezetőhelyüket – 19,2 százalék – így sem veszélyezteti senki. Különösen nem a második Apple, amely nem hajlandó csökkenteni magas haszonkulcsát az eladások növelése érdekében. Náluk 3 millió darabos volt a keresletcsökkenés. Gyengélkedésükből profitált a Huawei, amely az előző év azonos időszakához képest eladásait 5 millióval, világpiaci részesedését egy százalékponttal, 8,7 százalékra növelte a Gartner adatai szerint. Az igazi nyertes azonban az Oppo–Vivo duó, amely megduplázta, 12 százalékra bővítette részesedését a 12,3 százalékkal bővülő, de a túltelítettség jeleit mutató piacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.