Tetszetős számokat publikált harmadik negyedéves gyorsjelentésében a Facebook, A közösségi portálüzemeltető bevétele 56 százalékkal 7 milliárd dollárra ugrott, miközben a nyeresége megháromszorozódott és 2,38 milliárd dollárra bővült. A cég jó úton halad afelé, hogy az idei évet 27 milliárd dolláros csúcsbevétellel zárja, ami viszont már növekedési potenciál kifulladását vetíti előre, azaz a viharos tempó után felveszi az utazósebességet a vállalat. Úgy tűnik, a fejlődés motorját, a mobilra küldött hirdetések részarányát sincs nagyon hová növelni, az megreked a harmadik negyedéves 84 százaléknál. Igaz ugyanakkor, hogy a 2012-ben meghirdetett, akkor sokak által kétkedéssel fogadott mobilra alapozó stratégia fényes sikert hozott. Sheryl Sandberg ügyvezető igazgató szerint ezt igazolja, hogy a 1,79 milliárd regisztrált Facebook ügyfél 93 százaléka már mobil eszközeire is telepítette az alkalmazást, és rendszeresen használja is azt. Úgy tűnik tehát, hogy a botrányok sem fogtak a vállalaton: a videós reklámok nézettségénél kimutatott fals, a feltüntetettnél lényegesen rosszabb adatok sem tántorították el a hirdetőket a Facebookon való megjelenéstől.
A Facebook organikus növekedési sebessége még így is irigylésre méltó, az S&P Capital IQ adatai szerint az évi 20 milliárd dollár feletti bevételt elérő amerikai vállalatok körében toronymagasan vezet az átlag dupláját elérő tempójával. Az online hirdetési piacon egyetlen, igaz nála nagyobb vetélytársát, a Google-t is lefőzte, utóbbi anyacége, az Alphabet csak 20 százalékos forgalombővülést tudott felmutatni a harmadik negyedévben. Ők ketten az amerikai piac 68 százalékát uralják, s a negyedéves forgalomnövekedés 95 százaléka is kettejük nevéhez fűződik.
A vállalat most maga is elismerte, hogy a jelenlegi a növekedési ütem nem tartható fenn. Dave Wehner pénzügyi vezérigazgató helyettes ígérete szerint a jövő év közepétől felhagynak azzal a gyakorlattal, hogy kéretlen hirdetések tömegével árasztják el a felhasználók hírfolyamát – jóllehet a dinamikus fejlődésnek ez volt eddig az egyik mozgatórúgója. Itt a helyes arányok elérése, s nem a felhasználók vegzálása a cél – állítják. A cég most elsősorban a felhasználók számának és az általuk az oldalon töltött időnek a növelését szeretné elérni, s ebben kulcsszerepe lesz majd a videóknak – hangsúlyozta Wehner, utalva arra, hogy Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató gondolatai is a videó körül forognak. Ő úgy véli, öt év múlva már a felhasználók többsége a videókra „kattan rá”, amikor betölti az alkalmazást. A tévés hirdetések évi 70 milliárd dolláros piacáról akar a Facebook minél több pénzt átcsatornázni magához.
„A Facebook szerencséje egyben, hogy a befektetők is tisztában vannak azzal, miszerint a fák nem nőnek égig, s a nagy számok törvénye e cégnél is érvényesül” – mondta a Pivotal Research elemzője, Brian Wieser a The Wall Street Journalnek. E felismerés súlya viszont meglátszik a cég részvényárfolyamán, amely a kitűnő profitadatok ellenére 7 százalékot zuhant a fő bevételforrás, a hirdetések terén előrevetített, aggodalomra okot adó hírek miatt. A cég azt is bejelentette, hogy jövőre rengeteg fejlesztőmérnököt vesz fel és az adatközpontjainál is nagyberuházásokat hajt végre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.