BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarok a speciális árverésen

Magyar festők művei adják az anyag csaknem negyedét a Sotheby’s speciális 20. századi árverésén. A kínálat fiatal kortársaktól klasszikus modernekig terjed.

Huszadik századi művészet – egy másfajta megközelítés címmel tart árverést a Sotheby’s november 30-án Londonban. Zömében kelet-európai és mediterrán térségbeli 20. századi modern és kortárs alkotók képei kerülnek kalapács alá, akik hazájukban ismertek, de a nemzetközi piacon még nem keresettek. A teljes anyagon belül hangsúlyosan szerepel a magyar művészet – a 67 tételből 18 festmény 13 magyar művész munkája –, és a becsértékek alapján hazai gyűjtők is ringbe szállhatnak értük. 

A legértékesebb tétel – nemcsak a magyarok között, hanem a teljes árverési anyagban – Reigl Judit Tömbírás (Écriture en masse) című sorozatának egy korai, 1957-es darabja, 120-180 ezer fontos becsértékkel. A katalógus szerint a képet a párizsi Galerie de France közvetítésével vásárolta jelenlegi tulajdonosa, és a Modem 2010-es, valamint a Ludwig Múzeum 2014-es életmű-kiállításán is látható volt.

Most is van egy kép Szűcs Attilától, akinek júniusban, szintén Londonban, a Sotheby’s Contemporary East aukcióján a kikiáltási ár négyszereséért, 16 250 fontért (mintegy 6,5 millió forint) kelt el az Érintés című festménye. A Hóbagoly című, 7-10 ezer fontos becsérték mellett indított alkotás Magyarországon szeptember–októberben, az Elvesztegetett idő című szentendrei kiállításon volt látható.

Két munkával szerepel Maurer Dóra, akinek egy műve már a Tate gyűjteményébe is bekerült, a nyáron pedig az egyik vezető londoni galéria, a White Cube rendezett neki kiállítást. Mindkét tétel a Rajzolás kamerával című hetvenes évekbeli sorozatból való – de 2008-as printekkel –, 6-8 ezer fontos becsértékkel kezdenek. Ugyanennyire becsülték El Kazovszkij Angyalját, valamint Fajó János olajfestményét is. A fiatal Nagy Boglárka Forró nyári napok című 2016-os olajképe 4-6 ezer fontos becsértéket kapott.
A 20. századi modernek közül Kassák Lajos olaj-vászon kompozíciója amerikai magángyűjteményből került a londoni aukcióra 25-35 ezer fontos becsértékkel, Mattis-Teutsch két műve pedig egy magyar-belga műgyűjtő kollekciójából származik, az egyik 10-15 ezer fontos, a másik 25-35 ezer fontos sávot kapott. Rozsda Endre absztrakt műve 7-10 ezer fontot érhet a Sotheby’s becsüsei szerint.

A korábbi korszak alkotóitól a hazai aukciókon is ritkán látható, ezért rendre magas leütést elérő Galimberti Sándortól egy olajképre lehet licitálni, a 4-6 ezer fontos becsértékű képet egy magyar műgyűjtő adta be. Patkó Károly két akvarellje egy osztrák műgyűjtő hagyatékából került Londonba, az értékesebb Fák című kép 2-3 ezer fontos becsértéket kapott. Marosán Gyula 5-7 ezer fontot érő temperája Gyarmathy Tihamér gyűjteményéből származik. 

Gyenge lett a harmadik negyedév

Csaknem háromszorosára nőtt a harmadik negyedévben a Sotheby’s vesztesége: a New York-i tőzsdén jegyzett aukciósház 54,5 millió dollár mínuszban zárta az idei július–szeptembert az egy évvel korábbi 17,9 millió után. A gyenge teljesítményben az is közrejátszott – emelte ki a gyorsjelentés –, hogy idén a második negyedévben rendezték meg a szokásos nyári kortárs árverést Londonban, míg a 2015-öst a harmadikban, valamint most számoltak el 17,2 millió dollárt az Art Agency Partners hirdetési ügynökség januári megvásárlásával kapcsolatban. A veszteségeket csak részben ellensúlyozta, hogy 15,3 százalékról 16,5 százalékra emelték a bizományosi jutalékot. Az első kilenc hónapot összességében így is nyereséggel zárta a ház, de nagyot esett az egy évvel korábbihoz képest: 54,9 millió dollárról alig 8,6 millióra.

A harmadik negyedévben nagy változáson ment át a Sotheby’s tulajdonosi szerkezete: a kínai Taikang Life Insurance életbiztosító bejelentette, hogy 13,5 százalékos részesedést szerzett benne, ezzel a legnagyobb részvényese lett, megelőzve olyan szereplőket, mint a Dan Loeb nevéhez köthető Third Point hedge fund. A műgyűjtőként is ismert Loeb korábban aktivista befektetőként lépett fel a Sotheby’snél, ő érte el, hogy a hagyományos műkereskedelemhez kötődő régi vezetést az eredményekre koncentráló menedzsment váltsa fel.

A harmadik negyedévben nagy változáson ment át a Sotheby’s tulajdonosi szerkezete: a kínai Taikang Life Insurance életbiztosító bejelentette, hogy 13,5 százalékos részesedést szerzett benne, ezzel a legnagyobb részvényese lett, megelőzve olyan szereplőket, mint a Dan Loeb nevéhez köthető Third Point hedge fund. A műgyűjtőként is ismert Loeb korábban aktivista befektetőként lépett fel a Sotheby’snél, ő érte el, hogy a hagyományos műkereskedelemhez kötődő régi vezetést az eredményekre koncentráló menedzsment váltsa fel. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.