Jövőre sem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem kezdeményez változást a közlekedésért felelős tárca – tudta meg a Világgazdaság.
Legutóbb 2010 februárjában drágult a közösségi közlekedés. Az utóbbi két inflációmentes év ezúttal sem indokolta volna a viteldíjak emelését. A fővárosban sem várható változás – legalábbis a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. azt közölte lapunkkal, hogy nincs információja 2017-re vonatkozó módosítási tervekről. Igaz, a jegy- és bérletárak meghatározása nem a BKK, hanem a Fővárosi Közgyűlés hatásköre. A viteldíjak 2013 óta nem emelkedtek, sőt 2014-ben a természetes személyek által vásárolható Budapest-bérletek árát átlagosan tíz százalékkal csökkentették.
A helyközi járatokat üzemeltető buszvállalatok és vasúttársaságok alaptarifái is változatlanok maradnak – tudtuk meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól. Itt is 2010-ben volt legutóbb emelés. Az NFM emlékeztetett, hogy harminc vasúti mellékvonalat ma már 25 százalékkal olcsóbb regionális jegyekkel és bérletekkel használhatnak az utasok. A szolgáltatás színvonalán viszont emelni szeretnének, ezt célozzák a folytatódó vasúti infrastrukturális rekonstrukciók, melyekre – döntően uniós forrásból – 1200 milliárd forintot költenek 2020-ig.
Áremelésként élhetik meg viszont a Vas megyében élők és az arra közlekedők, hogy januártól bekerülnek az évi 5 ezer forintos megyematricás körbe, amely alól már csak Békés, Nógrád és Jász-Nagykun-Szolnok jelent kivételt. Az októberben átadott Hegyfalu–Csorna szakasszal Szombathelyig teljes hosszban elkészült az M86-os út, így a vasi megyeszékhely is bekapcsolódhatott a gyorsforgalmi hálózatba.
A következő időszak fejlesztéseinek eredményeként az autósoknak hamarosan a hiányzó megyékre is lehet vagy kell majd matricát vásárolniuk. A kétezer kilométeresre bővülő gyorsúthálózatba bekapcsolják a megyei jogú városokat, miközben az utakat elvezetik az országhatárig. Erre a kormány 2020-ig 2500 milliárd forintot fordít – felét uniós forrásból. A fejlesztési tárca az e-matricás rendszer egyéb érdemi módosítását nem tervezi, a vásárlást megkönnyítő szabályváltozás előkészítésén dolgozik, de erről többet nem árultak el. A sztrádamatricák árán sem kívánnak jövőre változtatni. A külföldre utazóknak viszont érdemes lesz lassan hozzászokniuk ahhoz, hogy a német autópályákon sem lehet ingyen utazni.
Az Európai Bizottság ugyanis jóváhagyta, hogy Berlin külföldiektől is kérjen úthasználati díjat, amit várhatóan 2018-tól vezetnek majd be. A tervek szerint az e-matrica tíz napra két és fél, két hónapra húsz euró lehet, míg az éves matricáért 130 eurót fizettetnének a személyautóval érkezőkkel.
Várakozó állásponton a taxisok
A budapesti taxiszolgáltatás ára nem változik januártól, bár a taxizás költségei emelkedtek. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke lapunknak elmondta, hogy az üzemanyagár időnkénti némi csökkenését azért nem érvényesítik az árakban, mert időközben új költségek jelentek meg: emelkedett a droszthasználat díja, és az online pénztárgépek bevezetése is újabb költséget jelent majd a fuvarosoknak. A taxi hatósági díjas szolgáltatás, az erről szóló szabályt és díjszabást viszont rendre felülvizsgálja a Fővárosi Önkormányzat a taxis érdekvédők és a kamarák bevonásával. Az érintettek azonban egyelőre nem kezdeményezték a hatósági tarifák megváltoztatását – tette hozzá Metál Zoltán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.