BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Félezer e-töltőpont épülhet a városokban

Fél sikert hozott az NGM első, önkormányzatok számára kiírt pályázata, amelyen az érintettek a remélt ezer helyett 434 töltőpont létesítéséhez szereztek támogatást.

Hetvenhárom önkormányzat jelentkezett az e-töltők telepítésére kiírt pályázatra a december 31-i beadási határidőig – tudta meg a Világgazdaság a Nemzetgazdasági Minisztériumtól (NGM). A helyhatóságok összesen 209 töltő telepítéséhez kérték a támogatást, ezekre egy időben 434 autót lehet csatlakoztatni. Az érdeklődés jóval szerényebb a tárca által reméltnél, ugyanis a 434 töltőpont kevesebb mint a fele annak az ezernek, amennyire az NGM (a múlt évi tájékoztatása szerint) számított, és amennyire el is különítette a szükséges 1,2 milliárd forintot.

Úgy tudjuk, főleg nagyvárosi, városi önkormányzatok jelentkeztek, amelyek a berendezéseket saját parkolóikban, illetve a település központi részén helyeznék el. Gyakorlatilag minden pályázó nyertesnek tekinthető, legfeljebb adatpótlást kérhet be tőlük a tárca.

A pályázati pénz magára a beruházásra használható, a területet ugyanis az önkormányzatok maguk adják a projekthez. A berendezések megvásárlását megkönnyíti a közös beszerzést lehetővé tévő, 2016. december 27-i keltezésű kormányhatározat. Eszerint az NGM és – háttérintézményként – a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) közös, központosított közbeszerzést ír majd ki különböző töltőkategóriákban. A töltők beszerzését szolgáló keretszerződéshez csatlakozhat minden állami vállalat, helyi költségvetési szerv (pl. önkormányzat), illetve a központi költségvetési szerv.

A keretszerződéssel az NGM olyan technikai megoldást kínál, amellyel mentesíti az egyes szerveket attól, hogy töltőnként külön közbeszerzést kelljen lefolytatniuk. Még a technológiához sem kell okvetlenül érteniük, hanem a KEF-nél rendelkezésre álló portfólióból azonnal vásárolhatnak, amihez ott szakmai segítséget is kapnak. Így a töltőpályázatban megnyert összeget az önkormányzat is elköltheti ezen a csatornán keresztül.

Mint megtudtuk, a minisztérium újabb pályázat kiírására készül, és később állami beruházásban is létesülnek töltőhelyek az országos lefedettség mielőbbi elérése érdekében, főleg az autópályák mentén. Még nem dőlt el, hogy a beruházó az NGM vagy az NFM lesz-e. Az NGM azt is vizsgálja (részben a nem túl nagyszámú nyugati példa alapján), miként ösztönözhetők a nagy parkolókkal rendelkező kereskedelmi egységek arra, hogy mielőbb kialakítsák azokat a töltőhelyeket, amelyekre adott ütemezésben egyébként törvény is kötelezi őket. Egyelőre külföldön is az a jellemző, hogy a villanyautósok inkább otthon vagy a munkahelyi parkolóban töltik fel a járműveik akkumulátorát, semmint a bevásárlóközpontok parkolóiban, főleg a töltés időigénye miatt.

Az országban mintegy száz elektromos töltőállomás üzemel, ezeken egyelőre ingyen adják az áramot. Az NGM az év végére szeretné kidolgozni e speciális áramtermék árképzésének módját. Ebből még nem következik, hogy jövőre mindenképpen fizetni kellene a töltőáramért.

Napenergiát tankolhat a Molnál

A Mol Istenhegyi úti töltőállomásán mostantól egy időben egyszerre négy autó vételezhet áramot (kettővel több, mint eddig). Ezen az állomáson tavaly naponta átlag öt elektromos autót töltöttek. Az áram egy részét a kútoszlopok feletti „szolárfán” csüngő napelemlevelek adják.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.