Kétszázmillióval emelte az állami tulajdonos az Autóipari Próbapálya Zala Kft. induló, hárommilliós törzstőkéjét. A tőkeinjekció nagyobb része azonban a tőketartalékban landolt, valójában ennek sokszorosához, 6 milliárd forint forráshoz jutott a cég. A tervezések elindításához érkezett a forrás – válaszolta a Világgazdaság megkeresésére Háry András, a tesztpályacég ügyvezetője. Az összeget a projekt első ütemének megvalósítására, a tesztkörnyezet műszaki tervezésére és kivitelezésére fordítják. Speciális fejlesztési célú infrastruktúráról van ugyanis szó, amelynek egyik legfőbb eleme a kutatás-fejlesztést igénylő tervezés. A Zalaegerszegen megvalósítandó pálya a személyautó-, a busz- és a teherautó-gyártók kiszolgálására egyaránt alkalmas lesz, és a hagyományos járműdinamikai teszteket ötvözi majd az önvezető járművekével. Az autonóm járművek még maguk is fejlesztés alatt állnak, a tesztelésükhöz szükséges módszerek, infrastruktúra pedig további innovációt igényel – ez a magyarázat a precíziós tervezésre és a sokmilliárdos költségre.
Megjelentek az elektromos, illetve az önvezető autók, vagyis szaporodik a potenciális megrendelők köre. Az innovációs igény és az uniós források bevonásának terve miatt a kormány azt is előírta, hogy vonják be a projektbe a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökét is.
A lépések pontról pontra teljesülnek, bár a júliusi kormányhatározat némileg gyorsabb haladást vetített előre. Az egy „legkésőbb 2017. december végéig befejezendő projektről” szólt, amelynek megvalósítása érdekében előírta a nemzetgazdasági miniszternek, hogy gondoskodjon a tesztpályát üzemeltető társaság javára legfeljebb 6 milliárd forint értékű tőkeemelésről.
Határidőként tavaly július 31-ét jelölte meg. Ennél azonban később kelt az a határozat, amelynek alapján a nemzetgazdasági tárca 6 milliárd forintot kapott a költségvetési tartalékból „tulajdonosi joggyakorlással összefüggésben beruházásokra”. Az Autóipari Próbapálya Zala tőkeemelését mindenesetre bő egy hete jegyezte be a cégbíróság.
A nemzetgazdasági miniszter még tavaly jelentette be, hogy a tesztpálya két ütemben valósul meg: 2017-ig megépül három hagyományos járműdinamikai tesztelem, illetve az autonóm járművek tesztelésére alkalmas részek a kiszolgálóépületekkel együtt. A nagy sebességű oválpálya pedig 2018 és 2020 között készül el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.