BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Önvezető járműveket, buszokat és teherautókat is tesztelhetnek majd

Elindult az autonóm járművek tesztelésére is alkalmas megaprojekt, a zalaegerszegi próbapálya tervezése. Ehhez kapta az első hatmilliárdos injekciót az Autóipari Próbapálya Zala Kft.

Kétszázmillióval emelte az állami tulajdonos az Autóipari Próbapálya Zala Kft. induló, hárommilliós törzstőkéjét. A tőkeinjekció nagyobb része azonban a tőketartalékban landolt, valójában ennek sokszorosához, 6 milliárd forint forráshoz jutott a cég. A tervezések elindításához érkezett a forrás – válaszolta a Világgazdaság megkeresésére Háry András, a tesztpályacég ügyvezetője. Az összeget a projekt első ütemének megvalósítására, a tesztkörnyezet műszaki tervezésére és kivitelezésére fordítják. Speciális fejlesztési célú infrastruktúráról van ugyanis szó, amelynek egyik legfőbb eleme a kutatás-fejlesztést igénylő tervezés. A Zalaegerszegen megvalósítandó pálya a személyautó-, a busz- és a teherautó-gyártók kiszolgálására egyaránt alkalmas lesz, és a hagyományos járműdinamikai teszteket ötvözi majd az önvezető járművekével. Az autonóm járművek még maguk is fejlesztés alatt állnak, a tesztelésükhöz szükséges módszerek, infrastruktúra pedig további innovációt igényel – ez a magyarázat a precíziós tervezésre és a sokmilliárdos költségre.

Egyebekben a korábbi kormányhatározatokban megszabott koreográfia mentén halad az állami nagyprojekt előkészítése és beruházása. Az összesen 40 milliárd forint költségűre becsült, 250 hektáron megvalósuló tesztpálya megépítését a kabinet Magyarország járműiparban betöltött szerepének erősítésével indokolta. A beruházás mellett szóló érv, hogy a régióban nincs hasonló létesítmény, és az új tesztpálya iránti keresletet delejezheti, hogy éppen technológiaváltás zajlik a járműiparban.

Megjelentek az elektromos, illetve az önvezető autók, vagyis szaporodik a potenciális megrendelők köre. Az innovációs igény és az uniós források bevonásának terve miatt a kormány azt is előírta, hogy vonják be a projektbe a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökét is.

A lépések pontról pontra teljesülnek, bár a júliusi kormányhatározat némileg gyorsabb haladást vetített előre. Az egy „legkésőbb 2017. december végéig befejezendő projektről” szólt, amelynek megvalósítása érdekében előírta a nemzetgazdasági miniszternek, hogy gondoskodjon a tesztpályát üzemeltető társaság javára legfeljebb 6 milliárd forint értékű tőkeemelésről.

Határidőként tavaly július 31-ét jelölte meg. Ennél azonban később kelt az a határozat, amelynek alapján a nemzetgazdasági tárca 6 milliárd forintot kapott a költségvetési tartalékból „tulajdonosi joggyakorlással összefüggésben beruházásokra”. Az Autóipari Próbapálya Zala tőkeemelését mindenesetre bő egy hete jegyezte be a cégbíróság.

A nemzetgazdasági miniszter még tavaly jelentette be, hogy a tesztpálya két ütemben valósul meg: 2017-ig megépül három hagyományos járműdinamikai tesztelem, illetve az autonóm járművek tesztelésére alkalmas részek a kiszolgálóépületekkel együtt. A nagy sebességű oválpálya pedig 2018 és 2020 között készül el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.