A magyar kisvállalkozóról az a kép él a közgondolkozásban, hogy az állam és a multik nyomása közepette próbálnak egyről a kettőre jutni – néhány őstehetség és szerencsés kivételével kevés sikerrel. A HÉTFA felmérésének eredményei - amelyet az Összkép Magazin közölt , - arra utalnak, hogy ez, a tehetetlenség nyugalmát adó vélekedés megérett a felülvizsgálatra. Kisvállalkozóink optimisták és tovább akarnak lépni. Kemény világ ez, de működik.
A felmérés során 2016 tavaszán 500 vállalat döntéshozójával készült telefonos interjú. A kérdezettek köre hűen ragadja meg hazánk mikro- kis- és középvállalkozásainak régiós és vállalatméret szerinti megoszlását. A felvétel a Bell Research és a HÉTFA együttműködésben készült a Miniszterelnökség Európai Uniós Fejlesztésekért Felelős Államtitkársággal kötött az uniós források hasznosulását értékelő szerződés keretében.
Hazai pályán
A felmérés szerint a kisvállalkozások jelentős része nem a fejlődési perspektívákat nyújtó nemzetközi hálózatok része. Nincs jelentős külföldi jelenlétük, vagy külföldi orientáció ezekben a cégekben. 20 vállalatból egyben van 10 százaléknál nagyobb üzletrésszel bíró külföldi tulajdonos, ötből négy cég külföldi értékesítése kevesebb, mint 5 százalék.
Rákérdeztünk arra is, kik a fő versenytársak. A vállalkozók szerint hasonló méretű cégek teszik ki a konkurencia 71 százalékát. Ez azt jelenti, hogy egy súlycsoportban játsszák a legtöbb meccset, nem mindig Góliáttal kell Dávidnak megküzdenie.
Nem várnak változást
A kisvállalkozások meghatározó része (40-50%) úgy érzi, ugyanolyan a helyzete, mint három éve volt és ez nem is nagyon fog változni. Ugyancsak 40 százalék körül van azok aránya, akik szerint jobb lett, jobb lesz. A jövőt illetően pesszimisták aránya meglepően alacsony, 16-ból egy vállalkozás gondolja úgy, hogy rosszabb helyzetben lesz pár év múlva.
A megkérdezettek szerint a következő három évben inkább bővülni fog a piacuk, az export tekintetében is derűlátók a vállalkozók. Az optimizmus a terveikben is megjelenik, a cégek kétharmada tervez fejlesztést a következő években.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.