BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kincs a szakképzett munkaerő

A Stadler Trains Magyarország felvette a munkaerőpiaci kesztyűt: 13 elemből álló csomaggal lép fel dolgozóinak megtartása, létszámának bővítése érdekében. A részletekről Dunai Zoltán országigazgató nyilatkozott a Világgazdaságnak

Országszerte munkaerő-ellátási gondokról érkeznek a hírek. Érinti a probléma a Stadler magyarországi tevékenységét is?

– Abban a „szerencsés” helyzetben vagyunk, hogy ez nekünk nem új. Iparági sajátosság a szakmunkaerő hiánya, szolnoki üzemünk a 2009-es indulás óta munkaerőgondokkal küzd. Egyes években bel- és külföldről kölcsönzött dolgozókkal gyártottuk az alumínium kocsitesteket. Az idén több mint négyszáz kocsitestet állítunk majd elő, reményeink szerint olyat is, amilyen eddig nem volt a palettánkon. Jövőre már ötszáz fölé nőne a darabszám. Már most látszik tehát, hogy bár a mostani feladatainkat el tudjuk látni a meglévő, mintegy négyszáz fővel, későbbi piaci lehetőségeink alapján a létszámunkat hatvan-nyolcvan

fő alumíniumhegesztővel bővíthetnénk.

Honnan kölcsönzött a Stadler külföldi dolgozókat, és hányat?

– Csehországból és Szlovákiából érkeztek a bérmunkások. Volt, hogy egyszerre negyven-ötven külföldi alumíniumhegesztőre is szükségünk volt, ez nálunk a fő hiányszakma, de az átlagos létszámuk is húsz körül alakult.

Rögtön a szomszédban működik a MÁV Szolnoki Járműjavító. Rivalizálnak például vele is

a munkaerőért?

– Igen. A járműjavítónak mintegy kétszáz új szakképzett dolgozóra van szüksége a tervezett IC+ kocsigyártási programjához, ez pedig komoly elhúzó erő. Ugyanakkor az említett terveink miatt mi is felvennénk új alkalmazottakat, de a hozzáférhető létszám adott. A szakképzés mellett fontos vonzóerőnek szánjuk a nálunk elérhető jövedelmet is. Tavaly 325 ezer forint volt a bruttó átlagkereset a Stadler szolnoki gyárában, míg az országos átlag 262 ezer forintot tett ki a KSH adatai szerint. Értelemszerűen minden túlórát és pótlékot szabályosan kifizetünk. A munka jellemzően két műszakban, egyes üzemekben háromban folyik. Egy-egy dolgozónk éves cafeteriakerete 480 ezer forint, és mindenki számára évi 108 ezer forintos magánegészségügyi szolgáltatást biztosítunk. Tulajdonképpen egy tizenhárom elemből álló juttatási rendszerünk van, amelynek egyes elemei likvidek, vagyis készpénzben fizethetők ki, a többi az alkalmazottak közérzetét, életminőségét javítja.

Melyek a rendszer főbb elemei?

– Fizetünk például karácsonyi jutalmat, és olyat is, amely az éves jelenléttől függ. Utóbbi hasonlít a régi törzsgárdajutalomhoz. Vannak továbbá bármikor elkérhető és használható, arckép nélküli, úgynevezett „kulcsos” MÁV-utazási kártyáink, valamint olyanok, amelyekkel két, adott szolnoki áruházban lehet 5-10 százalékos kedvezménnyel vásárolni. Anyagi támogatást adunk a munkavállalóknak gyermekszületés, házasságkötés és közeli hozzátartozó elhalálozása esetén is. Nemrég építettük át az üzemi kantint, ahol már kellemes és modern környezetben, támogatott formában étkezhetnek a dolgozók. Az egészségmegőrzés céljából a masszázsszolgáltatásunk igénybevételét kínáljuk, valamint a nap huszonnégy órájában nyitva álló saját konditermünket. Emellett ingyenes úszás- és squashórákon is izzadhatnak a munkavállalók.

Ez bőségesnek tűnik, de lehet, hogy egy dolgozónak nem valami pluszra, hanem segítségre van szüksége.

– Gondoltunk erre is. Nagyon büszke vagyok az e meggondolásból indított Számíthatsz ránk elnevezésű programunkra. A dolgozónak csak jeleznie kell az e célra közzétett ingyenes telefonszámon az aktuális jogi, pszichológiai, mentálhigiénés, pénzügyi vagy más problémáját. Szerződött partnerünk szakemberei telefonos, illetve személyes tanácsadás keretében megkeresik rá a választ.

Jelent-e könnyebbséget a Stadlernek a munkáltatói járulék 28,5 százalékról 23,5 százalékra csökkenése?

– Mindenképpen, de nem úgy, ahogyan a legtöbb munkáltatónak. Mi ugyanis nem nyeltük le a pénzt, vagyis nem a kiadásainkat csökkentettük vele, hanem annak teljes egészét átadtuk a dolgozóknak egy differenciálatlan bérelemelés formájában. Igaz, a mi döntésünket is a versenyképességünk javítása motiválta, csakhogy mi a járulék továbbengedésével nem az azonnali előnyre, hanem a dolgozók megtartására, újabbak vonzására, vagyis későbbi versenyképességünkre összpontosítottunk. Meggyőződésem, hogy ezzel a költségvetésnek is jót tettünk, mert a magasabb jövedelemből a lakosság többet költ, így a be nem folyó járulék egy része mégiscsak megjelenik a költségvetésben, áfa formájában. A magam részéről egyébként, több érdekképviseleti szervezet vezetőségi tagjaként, a két számjegyű járulékcsökkentés mellett érveltem. Mindazonáltal az 5 százalék is jelentős, és várjuk a jövőre kilátásba helyezett további 2 százalékot. Az említett béremelés már a második volt a Stadler Magyarországnál a 2016–2017-es időszakban, előzőleg ugyanis a tulajdonos már döntött egy differenciált, szintén 5 százalékos emelésről.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.