Indulhat a Budapest és Belgrád közötti vasúti beruházás magyarországi részének előkészítése, miután 1,2 milliárd forintos tőkeinjekciót kapott a tervező és a fővállalkozó munkájának koordinálására a múlt év végén létrehozott projekttársaság. A három cég alkotta társulás az idén további hazai tőkeinjekcióra is számíthat, ugyanis egy tavaly novemberi kormányhatározat szerint a magyar kormány évi 2,3 milliárd forinttal kívánja segíteni a működését. A Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.-t a MÁV Zrt. 15 százalékos részvételével alapították, a vegyes vállalat 85 százalékán a China Railway International Corp. és a China Railway International Group osztozik.
A Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi részének felújításáról, kibővítéséről és a munkák finanszírozásáról 2015. november 24-én állapodott meg a magyar és a kínai kormány. A cél az, hogy a két főváros közötti 350 kilométeres szakaszon olyan emelt szintű vasúti összeköttetés jöjjön létre, amely által a jelenlegi 8 óráról 3 óra alá csökken a menetidő hazai közlések szerint. (A Tanjug szerb hírügynökség 9 órás jelenlegi és 1 óra 45 perces majdani menetidőről ír.) A vonal végig villamosított lesz, sínjein óránként 200 kilométeres (vagy 160 kilométeres) átlagsebesség érhető majd el. Az útvonal kiemelt szerepet kaphat a görögországi Pireusz kikötőjéből induló kínai érdekeltségű vasúti szállítmányok európai elosztásában.
A beruházás érdekében Magyarországon a 166 kilométer hosszú, 150-es számú Budapest–Kelebia vasútvonalat kell fejleszteni. Az ehhez szükséges tendereket a fenti Kínai-Magyar Vasúti Zrt. fogja előkészíteni és lebonyolítani. Szintén e cég választja majd ki a tervezőt és a kivitelezőt, köti meg a szerződéseket, és felügyeli a projekt egészét. A tényleges megvalósításban viszont nem vesz részt. A munka – szintén a Tanjug szerint – mintegy 30 hónapig tart. Szerbiában 184 kilométer hosszan kell modernizálni a pályát.
A magyarországi kiadásokat a beruházásról szóló megállapodáskor 472 milliárd forintra becsülték. A Magyar Nemzet tavaly ősszel már 550 milliárdról írt, kormányközeli forrásra hivatkozva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.