BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rövidesen hátszelet kaphat a gázautózás

Hamarosan eldől, hogyan segíti az állam a gázüzemű közlekedés elterjedését. A közeljövőben Csepelen már kamionok és hajók is tankolhatnak cseppfolyós gázt

A következő hónapokban dől el, hogy milyen szabályozással és ösztönzőkkel segíti az állam az alternatív üzemű közlekedés elterjedését, mondta a Világgazdaságnak a terület előmozdításán dolgozó PAN-LNG projekt vezetője. Domanovszky Henrik szerint ezen múlik az is, mi és hogyan valósul meg abból a tervből, amelyben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az érintett járművek és infrastruktúrájuk majdani alakulását vetítette előre. A szakember szerint a tárca túl óvatos várakozásokat fogalmazott meg a sűrítettföldgáz- (CNG) üzemű autózás terjedésére.

A kis elterjedtséget feltételező forgatókönyve ugyanis új intézkedések nélkül, vagyis a már folyamatban lévő CNG-töltő-építések és bejelentett járműbeszerzések alapján is megvalósulhat. Ma 5-6 ezer CNG-s jármű van forgalomban, vagyis 2020-ra könnyen meglesz a 10-12 ezer darab. Közben a jelenlegi mintegy tucatnyi nyilvános kúthoz képest, 2018 végétől már legalább hatvan CNG-töltő vehető igénybe. Reális célnak tehát az NFM által nagy elterjedtségű variánsként megjelölt előrejelzést lehet kezelni – mutatott rá a szakember. E forgatókönyv alapján 2020-ban 68,5 ezer CNG-üzemű személyautó futna a hazai utakon, ilyen üzemanyaggal működő nehéz-tehergépjárműből 3,2 ezer, miközben cseppfolyósított földgáz (LNG) üzemű teherautóból 350 darab közlekedhet.

Az NFM-nél folyó előkészület azért is fontos, mert ez az első lépése annak, hogy megfeleljünk a benzin- és dízelhajtás visszaszorítására vonatkozó uniós elvárásoknak. A tagországoknak már tavaly november 18-ra közölniük kellett Brüsszellel, hogy milyen infrastruktúra-fejlesztéssel segítenék a környezetkímélőbb közlekedést. Ennek nem minden ország, illetve nem teljeskörűen tett eleget. Pedig – hangsúlyozta Domanovszky Henrik – egyelőre csak a kiválasztott, gazdaságilag életképes pályát kell megjelölni. A számszerűsített terveket, a hozzájuk rendelt szabályozás-, intézkedés- és költségvetéscsomagot elég később összeállítani.

A cseppfolyósított gáz égetésével 25 százalékkal kevesebb üvegházhatású anyag kerül a levegőbe, mint a kőolajalapú üzemanyagok esetében, a kibocsátott nitrogén-oxidok mennyisége pedig elenyésző – mutatott rá a szakértő. Amikor e gáz már csak metánból áll, akkor szilárdrészecske-szennyezés egyáltalán nem keletkezik. Ha a CNG-hez bio- vagy szintetikus gázt kevernek, azzal nagyban nő vagy teljessé válik a megújulóhányada. Tavaly 55 százalékkal nőtt a CNG-értékesítés Magyarországon, járművek hajtására 12,4 millió köbméter bio- és földgázüzemanyagot használtunk fel. Ez markáns növekedés a gázüzemű közlekedés javára, hiszen 2015-ben még alig több, mint 8 millió köbméternyit értékesítettek ebből az üzemanyagból.

Dolgozik a Mahart is

A PAN-LNG projekt két részből áll. Az első ütemben kiépül a CNG- és LNG-töltő-infrastruktúra, az idén mindkét típusból öt-öt töltőpontot adnak át. A második lépcső a Dunához köthető, a kivitelező a Mahart lesz. A társaság a Csepeli Szabadkikötőben hajókat és LNG-üzemű kamionokat lát majd el cseppfolyósított gázzal. E projektnek 2018-ra várható az első eredménye.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.