A következő hónapokban dől el, hogy milyen szabályozással és ösztönzőkkel segíti az állam az alternatív üzemű közlekedés elterjedését, mondta a Világgazdaságnak a terület előmozdításán dolgozó PAN-LNG projekt vezetője. Domanovszky Henrik szerint ezen múlik az is, mi és hogyan valósul meg abból a tervből, amelyben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az érintett járművek és infrastruktúrájuk majdani alakulását vetítette előre. A szakember szerint a tárca túl óvatos várakozásokat fogalmazott meg a sűrítettföldgáz- (CNG) üzemű autózás terjedésére.
Az NFM-nél folyó előkészület azért is fontos, mert ez az első lépése annak, hogy megfeleljünk a benzin- és dízelhajtás visszaszorítására vonatkozó uniós elvárásoknak. A tagországoknak már tavaly november 18-ra közölniük kellett Brüsszellel, hogy milyen infrastruktúra-fejlesztéssel segítenék a környezetkímélőbb közlekedést. Ennek nem minden ország, illetve nem teljeskörűen tett eleget. Pedig – hangsúlyozta Domanovszky Henrik – egyelőre csak a kiválasztott, gazdaságilag életképes pályát kell megjelölni. A számszerűsített terveket, a hozzájuk rendelt szabályozás-, intézkedés- és költségvetéscsomagot elég később összeállítani.
A cseppfolyósított gáz égetésével 25 százalékkal kevesebb üvegházhatású anyag kerül a levegőbe, mint a kőolajalapú üzemanyagok esetében, a kibocsátott nitrogén-oxidok mennyisége pedig elenyésző – mutatott rá a szakértő. Amikor e gáz már csak metánból áll, akkor szilárdrészecske-szennyezés egyáltalán nem keletkezik. Ha a CNG-hez bio- vagy szintetikus gázt kevernek, azzal nagyban nő vagy teljessé válik a megújulóhányada. Tavaly 55 százalékkal nőtt a CNG-értékesítés Magyarországon, járművek hajtására 12,4 millió köbméter bio- és földgázüzemanyagot használtunk fel. Ez markáns növekedés a gázüzemű közlekedés javára, hiszen 2015-ben még alig több, mint 8 millió köbméternyit értékesítettek ebből az üzemanyagból.
Dolgozik a Mahart is
A PAN-LNG projekt két részből áll. Az első ütemben kiépül a CNG- és LNG-töltő-infrastruktúra, az idén mindkét típusból öt-öt töltőpontot adnak át. A második lépcső a Dunához köthető, a kivitelező a Mahart lesz. A társaság a Csepeli Szabadkikötőben hajókat és LNG-üzemű kamionokat lát majd el cseppfolyósított gázzal. E projektnek 2018-ra várható az első eredménye.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.