Magyarországon évente minden ötödik haláleset hozható összefüggésbe a dohányzással, a hivatalos adatok szerint 2000 és 2014-ben több százezren haltak meg ezen káros szenvedély következtében. Bár a kérdéses időszakban a férfiak körében 300 ezerrel, 2,2 millióra, a nőknél pedig 100 ezer fővel 1,65 millióra csökkent a dohányzók vagy a korábban dohányzók, de már leszokottak száma, addig a fiatalok, azaz a 18-30 évesek körében, nem változott a számuk 2000 és 2014 között. (A helyzeten az sem segített, hogy jelentősen drágultak tavaly a dohánytermékek.)
[caption id="" align="aligncenter" width="600"] Kép: Pixabay[/caption]
Jelenleg a korosztály 40 százaléka dohányzik, 10 százaléka már leszokott, 50 százalékuk viszont soha nem is dohányzott. A 300 fiatal bevonásával készült kutatás szerint a kérdést a megkérdezettek körében szélsőségek jellemzik: valaki vagy egyáltalán nem dohányzik vagy nagyon sokat. A felmérésből az is kiderül, hogy 2016 negyedik negyedévében voltak a legtöbben a nemdohányzók, 2015 negyedik negyedévében például 47 százalékos volt még az arányuk. A nemdohányzók növekedéséhez hozzájárult, hogy a diákok és a budapestiek körében magasabb, 64, illetve 62 százalékos azoknak az aránya, akik soha nem is dohányoztak.
Kedvező ugyanakkor, hogy a fiatalok 64 százaléka próbál odafigyelni a táplálkozására, 11 százalék pedig kifejezetten tudatosan étkezik. A többség a mozgásra is figyel: a fiatalok 59 százaléka azt mondta, legalább alkalmanként sportol, akik pedig még tanulnak, azoknak közel négyötödére - 77 százalékára - igaz ugyanez. Bár alkalmanként a többség szívesen mozog, azonban közülük a rendszeresen vagy versenyszerűen sportolók aránya meglehetősen alacsony, mindössze 14 százalékos.
Összességében a fiatalok 38 százaléka elégedett az egészségével, de a nemek között jelentős az eltérés. A férfiaknak 49 százaléka, a nőknek azonban csak a 28 százaléka nyilatkozott pozitívan erről. Ugyanakkor a nők közül többen tervezik, hogy a jövőben többet foglalkoznak majd az egészségükkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.