BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sofőr- és forráshiány a koraszülöttmentőknél

Folyamatos kompromisszumokat kell kötnie a 28. éve koraszülöttmentéssel foglalkozó Peter Cerny Alapítványi Mentőszolgálatnak (PCAM). Jelenleg tíz helyett csak hat főállású sofőrjük van, éjszaka pedig már csak egyetlen egységük vethető be. A sofőrhiány az utóbbi negyedévben vált kritikussá – mondta a Világgazdaságnak Somogyvári Zsolt, a PCAM szakmai vezetője. A gépkocsivezető-hiány veszélye részben az egészségügyi béremelés indirekt hatásaként, részben a szűkülő források miatt alakult ki. Most azonnal három-négy sofőrre lenne szükségük – tette hozzá a szakmai vezető.

A neonatológiai mentőgépkocsi-vezetők alapbére bruttó 170-190 ezer forint, ezért a fizetésért a gépkocsivezetőknek alapszinten a nővéri munkában is kiegészítő szerepet kell vállalniuk – mondta Somogyvári Zsolt. A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerint a nem állami szférában dolgozó PCAM-gépkocsivezetők nem részesülhettek béremelésben. A helyzetet tovább nehezítette, hogy a szakasszisztensek, orvosok bértöbbletkényszere miatt a szolgálat rendjét és a kivonuló egységek számát is – a forráshiány miatt – időszakosan át kellett szervezni, ami a 24 órás készenlétek számát csökkentette, viszont a nappali szolgálatok számát növelte. A havi munkaidő ledolgozása több nappali szolgálatot eredményezett, ellehetetlenítve a dolgozók másodállás-vállalási képességét, és így megélhetési lehetőségeit is. Ketten az elmúlt hónapokban emiatt mondtak fel – tette hozzá.

A koraszülöttmentés szolgálatában jelenleg egy, a hét minden napján, éjjel-nappal működő orvosos rohamkocsi és egy nappali, 12 órás orvos nélküli neonatológiai egység (ONNE), valamint további két darab nappali, 8 órás ONNE-kocsi áll rendelkezésre.

A forráshiány miatt folyamatosan szakmai kompromisszumokat kell kötnünk – tette hozzá a szakmai vezető. – A béremelés központi kompenzációjának elmaradása miatt januárban vissza kellett térnünk a húsz éven keresztül alkalmazott egyautós rendszerre, ahol éjszaka már újra csak egy autó vethető be. Közel 28 éves működés során csak öt év volt, amikor két nővért és egy gépkocsivezetőt tudtunk kiküldeni, holott amerikai és saját tapasztalatok alapján is ez lenne a legideálisabb – mondta a főorvos.

Probléma az is, hogy bár a koraszülöttmentők teljesítménye az eredetihez képest tavaly is 140 százalék körül volt, de négy éve nem változott a normatív állami támogatás összege. A PCAM működése évente 210-220 millió forintba kerül. Ennek háromnegyedét fedezi az állami támogatás, ami 165 millió forint évente. Ezt az összeget 2014-ben közel 3 millió forinttal, 2015-ben 14 millió forinttal egészítette ki az Országos Mentőszolgálat. Az elmúlt évben ilyen központi segély nem érkezett, ami a béremelési kompenzáció elmaradásával együttesen nehezen kezelhető – mondta a főorvos.

Anyagi alap

A PCAM-nak most hét korszerű, az intenzív ellátás teljes arzenálját biztosító, úgynevezett neonatológiai rohamkocsija van. A speciális mentőautók száma ugyan elegendő, de egy autót idén nyugdíjba kell küldenie a Cernynek. Egy koraszülöttmentővé alakított furgon ára 30-32 millió forint, és a hozzá tartozó orvosi felszerelések körülbelül ugyanennyibe kerülnek. Egy új mozgó újszülött-intenzívosztály üzembe állítása közel 60 millió forintba fog kerülni – kalkulált Somogyvári Zsolt. | VG

A PCAM-nak most hét korszerű, az intenzív ellátás teljes arzenálját biztosító, úgynevezett neonatológiai rohamkocsija van. A speciális mentőautók száma ugyan elegendő, de egy autót idén nyugdíjba kell küldenie a Cernynek. Egy koraszülöttmentővé alakított furgon ára 30-32 millió forint, és a hozzá tartozó orvosi felszerelések körülbelül ugyanennyibe kerülnek. Egy új mozgó újszülött-intenzívosztály üzembe állítása közel 60 millió forintba fog kerülni – kalkulált Somogyvári Zsolt. | VG-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.