Nincs könnyű helyzetben. Multi környezetből érkezett egy egészen más felépítésű szervezethez, s nem a leghálásabb feladatra vállalkozik, az alapítóktól veszi át a stafétát. Mi motiválta, amikor igent mondott a felkérésre?
- A Masterplast egy garázscégként indult. Ma több országban leányvállalatokkal, gyártókapacitással rendelkező cégcsoport, éves árbevétele több mint 80 millió euró. Az alapítók tényleg igazi klasszikus „self-made man”-ekként megalkottak valamit, de meglátták azt is, hogy eljött az a fejlődési állomás, amikor hátrébb kell lépni, érdemes behívni kívülről egy olyan személyt, aki már működtetett nagy szervezeteket. Megbíztak egy fejvadászt, és az ilyenkor szokásos procedúrát végigjárva kerestek operatív vezetőt. Szerintem ez egy jó időben meghozott döntés volt.
Tény, nem egyszerű ebbe a szerepbe beülni. Megkönnyíti azonban a dolgomat, hogy Tibor Dávidot régebb óta, baráti társaságból ismerem, a több éves kapcsolatnak köszönhetően úgy tudunk az üzletre fókuszálni, hogy a korábbi kötetlen kommunikációból eredő előnyök nem vesznek el. Persze más így dolgozni, mint egy multi cégnél ülni és azon törni a fejünket, hogyan váltsuk meg a világot (hogy csak a szép oldalát említsem annak a pozíciónak). Nem könnyű, de élmény ez a munka.
Mi az új szereposztás?
- Az alapítók kivonulnak az operatív irányításból. Tibor Dávid az igazgatóság elnökeként megtartja a PR, CSR feladatokat, illetve részt vesz a stratégiaépítésben. Egyelőre nincs szó új irányokról, hisz a cég 2020-ig érvényes stratégiával rendelkezik, de ha például év végén szükség lesz kiigazításokra, akkor ezt közösen állítjuk majd össze. Ács Balázs pedig alelnökként a vagyongazdálkodással foglalkozik majd a jövőben.
Meddig jutott az elmúlt szűk 4 hónapban?
- Elkészült egy vízió, amely arról szólt, hogyan látom a Masterplastot, milyen további lépésekre lenne szükség a jövőben. Május 1-jétől pedig elindul az a folyamat, aminek végrehajtásában az elmúlt hetekben megállapodtuk.
Mik ennek a víziónak a főbb elemei?
Szeretném, ha visszatérnénk azokhoz az alapértékekhez, amelyek a Masterplast dinamikus fejlődését elősegítették. Szükséges néhány kérdés, folyamat tisztázása. Olyasmire gondolok, mint a helyi és csoportszintű feladatokat elválasztása. Ki kell alakítani fókuszterületeket. De nem kell egyelőre nagy dolgokban gondolkodni. Fél évig embert elküldeni és felvenni nem szeretnék, egy évig pedig nem látom értelmét annak, hogy a szervezetbe belenyúljuk.
Vannak a megállapodásnak olyan elemei, amelyek a termékszerkezetet érintik?
- Új divíziót indítunk elsősorban nem építőipari fókusszal, de azokra a termékekre építve, amelyekkel foglalkozunk. Magyarán megnézzük, hogy az általunk gyártott termékcsoportoknak (üvegszövetek, expandált polisztirolhabok és extrudált polietilénhabok), amelyekben van tapasztalatunk, milyen egyéb alkalmazási területei lehetnek. Gondolva itt ipari alkalmazásokra, csomagoló-, illetve autóiparra egyebek mellett. Ezek közül a csomagolóipar területén már el is indultunk az extrudált polietilénhabbal. Bár az építőipari konjunktúrára a közeljövőben minden jel szerint nem lesz majd panasz, mindenképpen indokolt, a jelenlegi egy iparágra támaszkodás helyett, több lábra állítani a működést.
A Masterplast számaiban érezhető már az építőipar fellendülése? A tavalyi év még nem hozott áttörést.
- Az első negyedév minden működési területünkön nagyon ígéretesen alakul az előzetes számok alapján. A megindult építkezések mostanra értek el abba a szakaszba, amikor az általunk forgalmazott szigetelőanyagok felhasználása is megugrik. Ráadásul szinte minden országban, ahol jelen vagyunk, van olyan adat, amely a lendület folytatódását vetíti előre. Itthon a kiadott építési engedélyek száma. Romániában az egy lakosra jutó négyzetméteradat. Lengyelországban és Szlovákiában kedvező gazdasági környezetben a lakossági egyre több pénzt költ ingatlanokra, Szerbiában hasonló a helyzet. A déli régióban pedig szinte minden mutató alapján kedvezőek a feltételek.
Korábban volt szó akvizíciós tervekről is. Várható bejelentés a közeljövőben ezen a fronton?
- Akvizícióban és stratégiai együttműködésben egyaránt gondolkodunk. Voltunk az idén olyan cégnél, amelynek akvizícióját elindítottuk, de le is állítottuk. Tárgyalások folynak ugyanakkor egy új termékre épülő stratégiai együttműködésről. Itt, ha minden a megfelelő ütemben halad, még az idén, várhatóan a harmadik negyedévben lehet számítani bejelentésre.
Számszerűsíteni is lehet a terveket és elvárásokat?
- A csoport 2015-2020 közötti stratégiájában évi 100 millió euró fölötti árbevétel a cél az évtized végére. Nos, ez a minimum, amit teljesíteni kell. A már megkezdett beruházások beérése is biztosítja ehhez a kapacitásokat. Szabadkán az idén befejeződik az üvegszövet-gyártó üzem fejlesztésének harmadik üteme, amellyel 50 millió négyzetméterre nő a kapacitás, 2020-ig pedig szeretnénk elérni a 80 millió négyzetmétert. Az új üzletág beindítása, stratégiai együttműködés révén új termékfejlesztés ehhez csak pluszt tehet.
Vannak egyéni céljai is?
- Szeretném ezt a csatát is megnyerni. Amikor az igazgatóság döntött arról, hogy velem szerződnek Dávid megkérdezte tőlem, hogy fogom-e bírni. Először nem értettem, de amióta megismertem a céget, tudom mire gondol. Fiatal, dinamikus csapat, ahol mindenki egy irányba húz. A tréfát félretéve, 2018-ra teljes vertikumban szeretném a céget abba az irányba állítani, amelyben megállapodtunk. Az organikus fejlődésből eredő helyenkénti rendezetlenséget kiigazítani. Kialakítjuk a megfelelő fókuszterületeket, visszaállítjuk a kereskedelem fontosságának szerepét. Pusztán ezekkel a kis változtatásokkal eszméletlen növekedési lehetőségeket lehet felszabadítani. Szeretném, ha mielőbb látható eredményei lennének ennek a munkának.
Mi a legnagyobb kockázat, amivel számol?
- Az, hogy tényleg képesek lesznek-e az alapítok háttérbe lépni. 20 év után ki lehet-e vonulni az operációból? Ennek van egy erős kockázata, ráadásul ez a terv már régebb óta napirenden van, több visszarendeződés volt. Az ilyen folyamatoknál a klasszikus út, hogy a kialakult falak lebontására odavisznek egy interimet, ha pedig ezen túl vannak megkeresik a vezérigazgatót, aki későbbiekben átveszi az operatív irányítást. Itt egy lépés kimaradt.
Mindezek fényében mennyi időre tervez a Masterplastnál?
- Indulásként 10-15 évre.
A jelenbe visszatérve mire számít a mai közgyűlésen?
- Egy nyugodt társasági eseményre. Mindazonáltal a Masterplast egy dologgal adós részvényeseinek: eddigi tőzsdei szereplését nem lehet sikertörténetként értékelni. Ezen mielőbb szeretnénk változtatni, ahogy az a 2020-ig terjedő stratégiában is szerepel. A cél a Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájába kerülés. A közkézhányad növelése az alapító tulajdonosok részesedésének 50 százalékra mérséklése mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.