Megtizedeli főállású dolgozóinak számát a Ford Motor, hogy növelje profitját és emelkedő pályára állítsa részvényárfolyamát. A drasztikus leépítés hírét a Reuters szellőztette meg, s mindaz elsősorban az autógyártó észak-amerikai és ázsiai egységeire vonatkozik. A hírügynökség belső információkra hivatkozva azt írja, hogy a leépítéseket október elsejéig kell lebonyolítani, s ennek része lesz egy korai nyugdíjazási program, mely kiemelt kedvezményekkel igyekszik megkönnyíteni a dolgozók számára a döntést. A Ford sem bérelt dolgozóinak a létszámán, sem a termelésén nem kíván változtatni. A második legnagyobb amerikai autógyártónak 30 ezer főállású alkalmazottja van az Egyesült Államokban és 170 ezer külföldön, így a karcsúsítás legalább 20 ezer főt érint. A cég nem kommentálta az elbocsátások hírét, csak annyit közölt, hogy a vállalat döntéseinek középpontjában a nyereség növelése áll, s a költségmérséklés, a körülményekhez való optimális alkalmazkodás és a hatékonyság javítása is e célt szolgálja.
A leépítési szándékra már lehetett következtetni abból, hogy a cég 3 milliárd dolláros költségcsökkentési programot hirdetett meg még április végén, az első negyedéves gyorsjelentésének publikálásakor, de sem akkor, sem most nem bocsátkozott részletekbe. Mark Fields vezérigazgató elemzőknek annyit mondott, hogy forgatókönyveket dolgoznak ki az autópiac beszűkülésével járó kihívások kezelésére. A lépéskényszert az indokolta, hogy a Ford profitja 35 százalékkal, 1,6 milliárd dollárra esett vissza az első negyedévben az egy évvel korábbihoz képest. A részvényárfolyam pedig 17 százalékot veszített értékéből január óta, s ötéves mélypontra süllyedt. A cég múlt heti éves közgyűlésén az ideges részvényesek kérdőre is vonták Bill Ford elnököt, hogy a családot érdekli-e egyáltalán az árfolyam zuhanása, mire azt válaszolta, hogy nagyon is, és lépéseket tesz a korrekció érdekében – írja a Detroit Free Press. Nos, lehet, hogy ennél több kell, hisz a mostani hírre csak szerény, 0,4 százalékos erősödéssel reagált a tőzsde a nyitás előtti kereskedésben.
A gazdasági-pénzügyi világválság lecsengését hét bő esztendő követte az amerikai autóiparban, az eladások rekordot rekordra halmoztak, de ez a jó széria, úgy látszik, az idén véget ér. Az eddigi havi adatok lanyhuló érdeklődésről tanúskodtak, áprilisban például 4,7 százalékkal zsugorodtak éves összehasonlításban az újautó-értékesítések a világ második legnagyobb piacán.
Ami biztos, az elbocsátásoknak az amerikai munkahelyek megőrzésének és bővítésének programját meghirdető Donald Trump sem fog örülni. A Ford már a választási kampányban Trump célkeresztjébe került azzal, hogy 1,6 milliárd dollárért Mexikóban épített volna egy új gyárat hazai piacának olcsóbb ellátására gondolva, de ezt a tervet végül januárban ejtették, helyette 700 állást teremtettek Michiganben, majd márciusban 130 új munkahely létesítését és 1,2 milliárd dolláros fejlesztési programot jelentettek be három michigani egységüknél. Ezt akkor Trump személyes sikérének könyvelte el, s megelőzve a vállalatot, maga kürtölte világgá a hírt Twitter-üzenetében.
Európában sem remekeltek
Fél százalékot csökkent az európai autógyártók teljesítményét követő ágazati STOXX index arra a hírre, hogy áprilisban 6,6 százalékkal, 1,19 millió darabra zuhant vissza az eladott új személyautók száma. Márciusban még 11,2 százalékos bővülést mutatott ki az európai gyártók szövetsége (ACEA). A visszaesést elsősorban azzal magyarázzák, hogy a húsvét tavaly márciusra, idén pedig áprilisra esett, emiatt kevesebb idő jutott autóvásárlásra. A Brexitre készülő britek már „kivásárolták” magukat, ez áll kiugró, 20 százalékos visszaesésük hátterében, de a német 8, a francia 6 és az olasz 4,6 százalékos csökkenés is nagyot rontott a statisztikán. Az év első négy hónapjában viszont még 4,7 százalékos pluszban van az unió autópiaca, összesen 5,33 millió gépkocsira került eddig rendszám. A Ford tartja 7,2 százalékos piaci részesedését az EU-ban, bár az április 11,4 százalékos visszaesést hozott a cégnek, amely 76,9 ezer járművet értékesített. A 23 százalékos részesedésével vezető Volkswagen-csoport márkáiból 294 ezer fogyott. Mögötte második helyen a Peugeot–Citroen-csoport jön, amely a felvásárlás alatt álló Opellel kiegészülve áprilisig 16,5 százalékos szeletet hasított ki az uniós autópiaci tortából. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.