BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Meghódítaná Európát a Fornetti

A Fornetti egy magyar gyökerű vállalkozás, a Magyarországon működő gyártási és értékesítési modellt igyekszünk minél több külpiacon meghonosítani – mondta a Világgazdaságnak Balthas Klein, a cégcsoport júniusban kinevezett vezérigazgatója.

Milyen célokkal, tervekkel vette át a Fornetti irányítását?

Nem ismeretlen számomra a pékipar, hiszen 2010 óta az ágazat európai éllovasának számító Aryzta csoport kötelékébe tartozom, a vállalat európai és ázsiai divíziójában is értékes tapasztalatokat szereztem. A Fornettinél 2015-től dolgozom, azóta, hogy a cég az Aryzta szárnyai alá került. Eddig stratégiai ügyekért felelős ügyvezetőként tevékenykedtem, de a célkitűzésem az új pozíciómban is változatlan: ez egy magyar gyökerű társaság, a Magyarországon működő gyártási és értékesítési modellt igyekszünk minél több külpiacon a helyi keresletre szabva meghonosítani, sikerre vinni, ezáltal évről évre dinamikusan növelni a cégcsoport árbevételét.

Forrás: Fornetti

Mit ért dinamikus növekedés alatt? Becslések szerint a július végén záruló üzleti évben 100 millió eurós, azaz 30 milliárd forintot meghaladó forgalmat érhetnek el.

Nemcsak a magyar piacról beszélünk, hanem az egész Fornetti csoportról, emögött ott van Románia és Bulgária is. Ráadásul az Aryzta-érában ez az első teljes üzleti év, amelytől joggal várunk rekordokat. A plusz 1-2 százalék is növekedés, de a továbbiakban is azon dolgozunk, hogy minden esztendőben lehetőleg 10 százalék feletti bővülést érjünk el. A vásárlók és a termékek szeretete, illetve a partnerek megbecsülése tette az Aryzta család elismert és nagyra becsült tagjává a Fornettit, így stabil alapokra építkezünk.

Mennyit költenek beruházásokra?

A tulajdonosváltást követő bő egy évben az Aryzta közel 8 millió eurót fordított a gyártóberendezések és a technikai eszközök, köztük a termékek szállításához a gépjárműpark fejlesztésére. A munkálatok folytatódnak: egymillió eurós modernizációs programot valósítunk meg a kiskunfélegyházi üzemünkben, illetve új gyártósort hozunk létre Kecskeméten, valamint a romániai üzemünkben.

Melyek lehetnek a nemzetközi terjeszkedés következő lépései?

A Fornetti termékeit közel 4000 márkázott sütési ponton forgalmazzák, a retailpartnerek révén pedig 11 országban több mint 2000 egységben találhatók meg a pékáruk. Az új üzleti évben legalább 100 új látványpékséggel és franchise-partnerrel növeljük a külföldi hálózatunkat, míg itthon főleg a meglévő egységek korszerűsítésére összpontosítunk. A terjeszkedés fő csapásiránya a régió, Romániában, Bulgáriában és Lengyelországban lépnénk előre a legnagyobbat, de erősítenénk a jelenlétünket Ausztriában is. Emellett betörnénk Ciprusra, illetve a jugoszláv utódállamok piacaira, így Horvátországba, Szlovéniába.

A cégcsoport növekedése hány új munkahelyet teremthet?

Közvetlenül már most több mint 970 főt foglalkoztatunk Magyarországon, Temesváron és a bulgáriai Ihtimanban további 500-at, de a várható bővítésekkel százas nagyságrendben nőhet az alkalmazottak száma. Az más kérdés, hogy manapság nem könnyű munkaerőt találni, és ez a probléma nemcsak Magyarországot sújtja, hanem Kelet-Közép-Európa egészének komoly kihívást jelent. A termelési területeken éppen emiatt is egyelőre jó néhány helyet bérmunkásokkal kell feltöltenünk.

Gondot okozott a cégcsoportnak januárban a minimálbérek 15 és a garantált bérminimum 25 százalékos kötelező emelése?

A minimálbér-emelés és a járulékcsökkentés a mi olvasatunkban egy kedvező makrogazdasági lehetőség. A Fornettinél minden egyes alkalmazott egységesen évi bruttó 96 ezer forintos béremelésben részesült, ami a cégcsoport foglalkoztatottjainak 83 százalékánál 3-5,7 százalékos pluszjövedelmet jelent.

Az alapanyagárak drágulása mennyiben nehezíti meg a dolgukat?

Alapelvünk, hogy csak a legutolsó pillanatban hárítsunk át bármilyen pluszköltséget a fogyasztókra. Ezt támasztja alá az is, hogy 2011 után csak idén emeltünk először árakat a franchise-piacon. Nincsenek saját malmaink, szerződéses partnerekkel dolgozunk. Ha 5-10 százalékkal drágul a liszt, az értelemszerűen minket is érint. Ugyanígy a hús, a tejtermékek vagy például a margarin árának emelkedése is hatással van a termékeink árára.

Egy újonnan megnyitott budapesti Fornetti Food and Beverage látványpékségben beszélgetünk. Sokat várnak ettől a bolttípustól?

Átküldtem néhány képet az üzletről a barátaimnak, azt hitték, Londonban készültek a fotók. Kell ennél jobb visszacsatolás a megújult, fiatalos arculatnak? Ez a bolttípus akár a nemzetközi terjeszkedés egyik zászlóshajója is lehet, 2020-ig 35 ilyen egységet nyitunk Magyarországon és a régióban. Az FFB üzleteket naponta több mint 1500-an keresik fel, sokan a kibővült kínálat és a korszerű dizájn mellett azért térnek vissza, mert az önkiszolgáló rendszer sokkal gördülékenyebbé teszi a vásárlást.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.