BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyot nőtt az internetes kereskedelem Magyarországon

A számítástechnikai eszközök és az internet elterjedésével párhuzamosan az elmúlt években egyre jelentősebb értékesítési csatornává vált az e-kereskedelem – írja a Magyar Nemzeti Bank (MNB) inflációs jelentése. Mind a lakosság, mind a vállalatok körében folyamatosan nő az internetes kereskedelemmel foglalkozók száma, amiben jelentős szerepet játszanak a digitális újítások és eszközök (okostelefonok, applikációk, online fizetés) és a fogyasztóvédelmi szabályozások.

Az internetes vásárlás a fogyasztók számára szélesebb körű ár- és termék-összehasonlítást, tájékozó­dást, valamint kényelmes és folyamatos vásárlást tesz lehetővé. A vállalatok számára lehetőség nyílik a fogyasztói szokások elemzésére, célzott marketingtevékenység folytatására és költséghatékonyabb működésre.

Forrás: AFP

A hazai e-kereskedelem alakulására a kiskereskedelmi értékesítéseken belül elsősorban a csomagküldő és az internetes tevékenységcsoport alapján tudunk következtetni. Emellett az átalakuló fogyasztói szokások (külföldi honlapokról történő vásárlás) következtében az áruimport is tartalmazhat e-kereskedelemhez kötődő értékesítéseket. Az MNB megállapítja: a csomagküldő üzletek forgalma és értékesítéseinek aránya a teljes kiskereskedelmi forgalomban érdemben emelkedett az elmúlt években.

Az e-kereskedelem 2012 és 2016 között 30-60 százalékkal bővült évente, és összértéke tavaly már meghaladta a 300 milliárd forintot. A csomagküldő kereskedelem részaránya a 2000-es évek első felében 0,3 százalék körül alakult, majd 2010-től dinamikusan bővült, és jelenleg a kiskereskedelmi forgalom több mint 3 százalékát teszi ki. Az elmúlt negyedévekben a lassulás ellenére is érdemi, 20 százalék körüli ütemben növekedett.

Az e-kereskedelmet összetétel szerint vizsgálva megállapítható, hogy elsősorban elektronikai eszközöket, ruházati és sportszereket, könyveket, jegyeket vásárolnak online a fogyasztók. Megfigyelhető, hogy az év utolsó hónapjaiban az e-kereskedelem forgalma átlagosan másfélszer magasabb az év megelőző hónapjaihoz viszonyítva, ami a karácsonyi vásárlásokkal magyarázható. A hazai e-kereskedelem elmúlt években tapasztalt, számottevő bővülése nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő.

EU-s összevetésben azonban több tényezőben is tapasztalható elmaradás, mind a lakossági, mind a vállalati felhasználásban. A lakosság körében az internetet vásárlásra használók aránya az e-kereskedelem térnyerésével párhuzamosan jelentős ütemben bővült, ugyanakkor a mutató a tagállamok rangsorában kedvezőtlenül alakul.

Hazánk az online vásárlások feltételének tekinthető lakossági internet-hozzáférésben és internethasználatban is elmarad az Európai Unió átlagától. Az elmúlt években emelkedett az online értékesítő és vásárló hazai vállalatok aránya, azonban továbbra is elmarad az EU-s átlagtól. A honlappal rendelkező vállalatok arányának folyamatos növekedése előretekintve ugyanakkor támogatja az e-kereskedelem folytatódó bővülését.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.