A magyar agrár- és élelmiszerexport legfontosabb felvevőpiaca az Európai Unió (EU), ahová a teljes kivitel 85 százaléka irányul. A maradék 15 százalékon belül is az európai térség országai a meghatározók, hiszen az összes exportunk 8 százaléka az unión kívüli európai országokba, illetve a szovjet utódállamokba – közülük is elsősorban Oroszországba és Ukrajnába – kerül. Az AKI tanulmánya hangsúlyozza, hogy ezek a számok ugyan 2015-re vonatkoznak, de alapvetően az azt megelőző időszakra is érvényesek. Ezek szerint az Európán kívüli országokba – leszámítva az ázsiai szovjet utódállamokat – az agrár- és élelmiszerexport csupán 7 százaléka megy.
A kutatók szerint ez a piacszerkezet az egyik oka annak, hogy a magyar élelmiszer-gazdasági export ilyen egyoldalú. A kivitel másik fő jellemzője ugyanis, hogy a magyar exportban az EU-átlagnál jóval kisebb arányban találhatunk feldolgozott termékeket. Ez pedig jelentős akadálya annak, hogy újabb piacokat találjanak a magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek.
Az alacsonyabb árú, feldolgozatlan termékeket ugyanis jóval kisebb távolságokra lehet gazdaságosan szállítani, mint a magasabb hozzáadott értékű, feldolgozott termékeket. Ez a termékszerkezet növeli a piaci kiszolgáltatottságot is, hiszen az ilyen termékek könnyen beszerezhetők más szállítóktól is, így egy-egy piaci változás miatt a szállítójuk is könnyen lecserélhető.
Az AKI munkatársai a kutatásban csaknem 200 országot vizsgáltak, és megállapították, hogy a mezőgazdasági alapanyagok esetében a távolságnak fontosabb szerepe van a kereskedelemben, mint a feldolgozott termékeknél. A távolság 1 százalékos növekedése az alapanyagok kereskedelmét bármilyen szintről 2,3 százalékkal veti vissza, míg a magasan feldolgozott termékeknél csupán 1,8 százalékkal.
Bármekkora ugyanakkor a feldolgozottsági szint, a külkereskedelem korlátozásában a legnagyobb szerepet a vámok és a nem vám jellegű akadályok játsszák. A legmagasabb szinten feldolgozott termékeknél a vámok és egyéb korlátozó eszközök mértékének 1 százalékos csökkentése a külkereskedelmi forgalom 5 százalékos bővülését hozza. Az elsődlegesen feldolgozott termékek esetén ugyanekkor 4,6, alapanyagoknál pedig 6 százalékos a növekedés. Ezek alapján látszik, hogy a vámok és nem vám jellegű akadályok az alapanyagok kereskedelmében jelentik a legnagyobb korlátot. Az AKI kutatói azt is megállapították, hogy az importőr országok GDP-je némileg erősebben hat a másodlagos feldolgozottságú termékek exportjára, mint az alapanyagokéra vagy az elsődlegesen feldolgozott termékekére.
Ennek megfelelően a Magyarország legfontosabb célpiacának számító EU a jövőben is megőrzi ezt a státuszát, hiszen ezen a térségen belül nincsenek vámok, és a legtöbb kereskedelmi akadályt is felszámolták. Az unióba irányuló magyar exportban ugyanakkor dominálnak a mezőgazdasági alapanyagok és az elsődleges feldolgozottságú termékek. Ez kedvezőtlen, de adottságként kell kezelnünk, mivel erre van igény – áll a tanulmányban.
Az EU-n kívüli európai országok ugyancsak fontos piacnak számítanak, itt elsősorban a balkáni országok felé várható bővülés, mivel ezek az országok az uniós előcsatlakozási folyamat keretében egyre nyitottabbakká válnak az EU beszállítói felé. Szintén ígéretes piac volt Oroszország és a szovjet utódállamok, ám az ukrán–orosz konfliktus kiéleződése és az annak nyomán bevezetett uniós szankciók jelenleg és még bizonytalan ideig korlátozzák a magyar agrár-élelmiszer gazdaság exportlehetőségeit.
A Közel- és Távol-Keletet az AKI tanulmánya is ígéretes célpiacnak tartja. A közel-keleti országoknál a bővülő fizetőképes kereslet és a mezőgazdasági művelésre kevésbé alkalmas környezet jelent szívóerőt a magyar áruk számára, a térségben előforduló fegyveres konfliktusok viszont kedvezőtlen hatással lehetnek a kereskedelemre. A jelentős távol-keleti felvevő országoknak számító Japán és Dél-Korea közös jellemzője, hogy erősen védik belső piacaikat. A kutatók megállapításai között szerepel az is, hogy a kereskedelem növelését leginkább szabadkereskedelmi egyezmények megkötésével lehet elérni. Így az EU és Dél-Korea között megkötött ilyen megállapodás, illetve a Japánnal tárgyalt hasonló egyezmény jelentősen bővítheti az uniós, így a magyar exportőrök lehetőségeit is.
Az említetteken túli régiók a magyar agrár- és élelmiszeripari export számára elenyésző jelentőségűek, hiszen a teljes kivitel mindössze 1,4 százaléka jutott összesen Afrikába, Észak- és Dél-Amerikába, Dél-Ázsiába, valamint Ausztráliába és Óceániába. A tanulmány szerzői szerint az amerikai térség a leginkább kiaknázatlan célpiac a magyar élelmiszer-gazdasági export számára. Itt az jelenthet kockázatot, hogy Észak- és Dél-Amerika egyaránt versenyképes agrártermelőnek és -exportőrnek számít, ebben a térségben alapanyagokkal és elsődlegesen feldolgozott mezőgazdasági termékekkel nem rúghatunk labdába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.