A görög pénzügyi válság idején a magyarokat nemcsak a hódoltság miatt szerető, hanem távoli rokonnak gondoló törökök tudatosan „feküdtek” rá az idegenforgalomra, nem eredménytelenül. Majd a Törökországban nem ritka terrortámadások, főleg a 2016. júniusi isztambuli reptéri incidens, és kivált az orosz gép lelövése miatti feszült helyzet a magyarokat (is) távol tartotta az országtól.
A látványosan visszaeső törökországi forgalmat jelölik meg sokan az idén nyáron bezárt Green csoport csődjének egyik okozójaként is. Mindeközben budapesti és törökországi forrásaink egybehangzóan állítják, hogy a túlvállalás önmagában nem vezethetett a több mint 2 millió eurós törökországi és az 500 ezret meghaladó észak-ciprusi kifizetetlen számlákhoz, amelyekkel a helyi partnereknek tartozott a Magyarországon bejegyzett utazási iroda.
A Green-ügy ellenére a magyar utazási irodák nincsenek indexen Törökországban, már csak azért sem, mert többségük évtizedes tapasztalatokkal rendelkezik a desztinációban. A stabil kapcsolatokat pedig a törökök is értékelik – még akkor is, ha jól látszik rajtuk, hogy pillanatok alatt tudnak alkalmazkodni a változásokhoz. És ezt nem csak abban lehet lemérni, hogy a világmárkák legújabb modelljeinek másolatai szinte azonnal megjelennek a helyi bazárokban…
A robbantások és főleg az orosz utasok elmaradása miatt a tengerparton gombamód növő elitszállodák tulajdonosai nem tehettek mást, mint hogy a házakat megnyitották a helyi turisták előtt is – de a török vendégek a külföldi turistáknál lényegesen magasabb áron foglalhattak csak szobát ezekben a négy-öt csillagos szállodákban. A helyieknek is megtetszett az ellátás, s innentől már nem igazán lehet visszafogni a belföldi turizmust sem, így a ma Törökországba látogató utas a szállodákon belül is láthat fejkendős vagy burkinis hölgyvendégeket a tengerparton meg a medencéknél, és gyakran hallhat török beszédet, nem csak a hotel dolgozóitól.
Sőt, a személyzet körében is számottevő változások láthatók. Egyrészt rengeteg fiatal orosz vállal munkát a szállodákban vagy a bárban recepciósként. Ez nagyban segít a soha nem látott mértékben visszatérő orosz vendégek kiszolgálásában, azzal kapcsolatban ugyanakkor megoszlik a vélemény, hogy érdemi segítséget jelentenek-e ezek a dolgozók a más országból érkezett utasok számára. A törökök a korábbi évek német áradata miatt még mindig inkább németül, semmint angolul beszélnek, e tekintetben tehát jó szolgálatot tesznek az orosz idénymunkások. Ugyanakkor komoly gondot jelent, hogy ezeknek a fiataloknak sincs érdemi tapasztalatuk a vendéglátás területén.
Márpedig ez jelenti a fő gondot ma a török turizmusban. A tengerparton évente százszámra épülő gigantikus szállodakomplexumok óriási munkaerőigénnyel jelentkeznek, s noha ennek kielégítése első ránézésre nem jelenthet gondot egy olyan, immár 80 milliós országban, ahol a lakosság fele 28 év alatti (a 14 éven aluliak aránya 2016-ban 23,7 százalék volt), a tapasztalat bizony egyre inkább hiánycikk errefelé. A szállodai bárokban így nem ritka, hogy 16-18 éves, vélhetően nyári munkán lévő fiatalok mérik ki az alkoholos tartalmú italokat az all inclusive vendégeknek.
A szállodák alapos igénybevételnek vannak kitéve, ráadásul megérzik az árbevétel-csökkenést és a vendégkör változását is. Korábban sem volt ritka, hogy a szezon végére kopott, néhol pecsétes szőnyegeken járt a vendég, most viszont néhány helyen már az elmaradt éves karbantartások nyomai is visszaköszönnek. Az egyre erősebb verseny mellékhatása: a pénzesebb turisták bizony az újabb házakat látogatják és oda viszik a nagy bevételt, a régieknek így alacsonyabb szegmens felé kell fordulniuk, vagy komoly fejlesztésekbe kezdeniük – de erre nem minden tulajdonosnak van pénze.
A több éve visszajárók arra is esküsznek, hogy az ételek minősége is romlott, ám ezt az egyszerű utazó nem veszi észre, miközben a hosszan sorakozó ételmelegítők között rója felfedezőútját. A török konyha ízletes, változatos, az édességkínálat pedig pazar. Ami pedig a minőséget illeti, nos itt is az ár/érték arány az iránymutató: ma ugyanúgy ötcsillagos házként üzemelhet Törökországban egy luxus- és egy „sima” turistaszálló. Ugyanakkor a foglalási árakban általában megmutatkozik a különbség: egyhetes tartózkodást utazással, transzferrel meg lehet úszni 700-1000 euróból is, a nívósabb szállodáknál ugyanakkor a heti all inclusive ellátás önmagában 1400-1800 euróba kerülhet személyenként.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.