Összesen húsz festmény szerepel azoknak az olajfestményeknek a listáján, amelyeknél minden kétséget kizáróan bizonyítható Leonardo szerzősége. A most árverésre kerülő kép a festő egyetlen magánkézben lévő alkotása. A festmény igézően szép, a világ bármely múzeumának fő darabja lehetne… Ha valóban az, aminek látszik. A 100 millió dolláros becsült ára rendkívül magasnak tűnik, valójában azonban egy páratlan és rendkívül egyedi több száz éves festményért – amelyet a történelem talán legismertebb festője alkotott – inkább alacsonynak mondható. Ennek oka pedig a festmény körül még mindig meglévő bizonytalanság. A szakértők többsége ugyan most Leonardónak tulajdonítja, de ez bármikor változhat. Igaz, az is előfordulhat (ma már, amikor a vizsgálati eljárások rendkívül fejlettek), hogy a szerzősége kétséget kizáróan beigazolódik.
Történhet ez például úgy, hogy a hordozó diófa alapról megállapítható, hogy azonos tömbből vágták le, mint egy bizonyosan hiteles Leonardo-festmény fatábláját. A képpel kapcsolatban ebben a pillanatban még inkább nagy valószínűségről és nem bizonyosságról beszélhetünk. A szakértők többsége úgy gondolja, hogy azonos azzal a festménnyel, amely 1649 előtt I. Károly angol király tulajdonában volt, és amelyet a buckinghami herceg fia árvereztetett el 1763-ban. Legközelebb csak 1900-ban bukkan föl a festmény, Francis Cook vikomtnál, de ekkor már a szerzője ismeretlen, az állapota rossz, így hát 1958-ban egy árverésen 45 fontért cserél gazdát. Sorsáról majd ötven évig nem tudni semmit, 2005-ben viszont egy műkereskedőkből álló konzorcium szerzi meg, közülük a legillusztrisabb alak Robert Simon, a régi itáliai mesterek szakértője. Restauráltatják a képet, és megállapítják, hogy Leonardo saját kezű műve. Később eladják Yves Bouvier svájci műkereskedőn keresztül Dmitrij Ribolovljev orosz milliárdosnak 127,5 millió dollárért.
A kép mostani nyomott kikiáltási árát részben az magyarázza, hogy az említett mágnás hamis festmények forgalmazásáért feljelentette a svájci műkereskedőt, akit Monacóban aztán le is tartóztattak. Egyébként adócsalás miatt a svájci adóhatóság is köröztette, mostanra már Szingapúrban él. Hogy érthető legyen, miért fontos ez: a műkereskedelemben a proveniencia, azaz a festmény előélete – különösen egy ilyen kategóriájú képnél – legalább annyira fontos, mint a szakértői vélemény. Ha ugyanennek a képnek a múltja végig nyomon követhető lenne, és most Buckingham hercegének gyűjteményéből kerülne árverésre, akkor egyrészt nem a modern festmények közé tennék be piaci fogásként, és induló ára a mostaninak többszöröse, akár nyolc-tízszerese is lenne.
A Christie’s háború utáni modern és kortárs aukciójának másik sztártétele Andy Warhol Hatvan Utolsó vacsora című monumentális műve, amelyet Leonardo da Vinci híres Utolsó vacsorája inspirált. A képet, amelyet 50 millió dolláros előzetes becsléssel indít az aukciósház, Warhol 1986-ban, halála előtt egy évvel készítette. Andy Warhol aukciós rekordja 2013-ban született a Sotheby’s árverésén, ahol az 1963-as Ezüst autó balesete (Dupla katasztrófa) című művet 105,4 millió dollárért adták el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.