A tejmarketingalap működése 2020 végéig biztosítva van, miután a földművelésügyi miniszter további három évre kiterjesztette az ágazat összes szereplőjére a befizetési kötelezettséget – mondta a Világgazdaságnak Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. Ez a rendszer 2015 eleje óta működik a tejpiacon. Akkor azért kezdeményezte a terméktanács a befizetési kötelezettség kiterjesztését, mert a tej és tejtermékek népszerűsítésének előnyeit mindenki élvezte, logikusnak és igazságosnak tűnt tehát a „potyautasok” bevonása.
A tejpiaci szervezettséget jelzi, hogy a feldolgozók 96, illetve a termelők csaknem 75 százaléka tagja a terméktanácsnak, a hét nagy kiskereskedelmi láncból pedig négy lépett be – közölte Harcz. A marketingjárulék mértéke a tej és tejtermék forgalmazásából származó, a tárgyévet megelőző naptári évben keletkezett nettó árbevétel fél ezreléke. A járulék megfizetése helyett választható a terméktanács védjegyének használata a védjegyhasználati díj megfizetésével – tette hozzá. A marketingalapba évente 140-160 millió forintot fizetnek be, melyből kizárólag cégsemlegesen folyhat a tej és a tejtermékek népszerűsítése.
A cél több, gyakoribb és tudatosabb tej- és tejtermékfogyasztásra való ösztönzés, segítség az egészségtudatos táplálkozás kialakításában, illetve a tejtermékek sokféleségének és az egészséges táplálkozásban betöltött szerepének bemutatásával.
Kuriózum a magyar jogrendben, hogy egy tavaly márciusi rendelettel a földművelésügyi miniszter a terméktanácsi tagoknál működő piaci jelentéstételi kötelezettséget kiterjesztette a nem tag szereplőkre is. Az ügyvezető igazgató szerint ez fontos lépés a néhány tisztességtelen piaci magatartást folytató nagykereskedő kiszűrésében. Ennek ellenőrzését a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal végzi, és a bejelentés elmulasztása szigorú szankciókkal jár. Itt hamarosan rendelkezésre áll egy éves adatbázis, amelyet már össze lehet vetni a KSH és a marketingalapba érkező befizetések adataival. A terméktanács azért is lobbizik, hogy a kormány terjessze ki az áfacsökkentést a forgalom nagy részét adó UHT- és ESL-tejekre, illetve több tejtermékre, valamint a piaci adatokat vessék össze az elektronikus árukövetési rendszerben lévő információkkal, hogy végképp ellehetetlenüljön az áfacsalók helyzete.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.