BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Macron privatizálhatja a Renault-t

Bár erős ellenállásba is ütközik, kellő garanciavállalás mellett Párizs kiszállhat a Renault-ból, utat nyitva a Nissannal való összeolvadáshoz, ezzel a világ legnagyobb autógyártójának létrejöttéhez.

Szorosabbra fűzné szövetségét a Renault és a Nissan, a japánok a Reuters értesülései szerint megvásárolnák a francia cégben lévő 15 százalékos állami részvénycsomagot. Az Emmanuel Macron kormányfő által nemrég körvonalazott privatizációs kínálatban ez a pakett nem szerepelt, mindenesetre a háttértárgyalások a hírügynökség szerint már javában folynak a megvételéről. Az autógyártókat az a Carlos Ghosn képviseli, aki vezérigazgatóként mindkét cég talpra állításában elévülhetetlen érdemeket szerzett, emellett Japánban a csalási botrányba keveredett Mitsubishi megmentésében és integrálásában is főszerepet játszott. Ghosn a közvetlen állami befolyás megszüntetése érdekében szorgalmazza az ügyletet, amely azonban számos akadályba ütközhet.

Párizs meggyőzése sem lesz egyszerű feladat, mivel a francia érdekeknek a jövőben is érvényesülniük kell, ráadásul a rendkívül erős francia szakszervezetek támogatása nélkül akár el is bukhat a kísérlet.

Egyes források szerint igen erős jogosítványokat hagynának Párizsnál, emellett a stratégiai döntésekben aranyrészvénnyel felérő vétójogot is adnának. Macronnak megfontoltan kell döntenie az ügyben, hiszen korábban már azért is heves támadások érték, hogy a TGV vonatokat gyártó Alstom járműgyártó üzletágát hagyta átengedni a Siemensnek. A Renault 43,4 százalékban tulajdonos a Nissanban, amelynek 15 százaléka van a francia cégben, de szavazati jog nélkül. A japánoknak emellett irányítást jelentő 34 százalékos pakettjük van a Mitsubishiben.

Carlos Ghosn és Emmanuel Macron között látszólag nagy az egyetértés
Fotó: AFP PHOTO / CHARLY TRIBALLEAU

A Renault-Nissan szóvivője spekulációnak minősítette a felvásárlási hírt, jelezve, hogy a részvényesi átrendeződés nincs terítéken. A kormány részéről sem erősítették meg az eladási szándékot. Bárhogy van is, a Renault-t a BNP Paribas, a Nissant a Nomura látja el tanácsokkal az ügyben, ami mérföldkő lehet a teljes összeolvadás felé vezető úton.

Ghosn szerint a három autógyártó vezetését egyesíteni kell, s az irányítást egy amszterdami székhelyű társaságra lehetne bízni. Ez azonban a kormányzati források szerint nem reális opció. A fúzió hírére 5 százalékot erősödött a szerdai zárásra a Renault árfolyama, ebből a tegnapi nyitásban 1 százalékot visszaadott.

A kereszttulajdonlással 1999-ben megpecsételt Renault–Nissan-szövetség stratégiai célja a teljes összeolvadás lenne, ennek azonban a francia állam kezdettől fogva kerékkötője volt. A helyzet annyiban változott, hogy ma már Párizs is a szövetség megerősítése mellett száll síkra, különösen azután, hogy a karizmatikus Ghosn utolsó vezérigazgatói ciklusát tölti a Renault-nál, s eredeti tervét végrehajtva a csúcson szeretne távozni, miután a cégcsoportot tavaly az eladások szerint számított listán világelső helyre navigálta, megelőzve a Volkswagen és a Toyota csoportot.

Theresa Maytől várnak megnyugtató híreket a brit gyártók

A Nagy-Britanniában dolgozó autógyártók Theresa May kormányfő értésére adták, hogy beruházásaik és termelésük csökkenését vonja maga után, ha a Brexit-tárgyalásokon a kereskedelmi kapcsolatok lényeges romlását okozó megállapodás születik. A költségek növekedése nagyban rontja a járműgyártók versenyképességét, emiatt át kell majd értékelniük a brit földön folyó tevékenységüket. A gyártáshoz szükséges külföldi alkatrészek importja megnehezül, ahogy a kész autók exportja is – figyelmeztetnek. A Jaguar Land Rover vezérigazgatója, Ralf Speth több tízmillió fontra becsüli a Brexittel teljesen feleslegesen kidobott összeget, és hangsúlyozta, hogy ilyen pénzügyi kockázatnak nem teszik ki a vállalatot. Hozzátette: a sötét középkorba visz vissza, ha a ma egységes uniós járműipari szabványok helyét a brit előírások veszik majd át. A gyártók világos választ várnak Maytől arra, mire is készülhetnek. A just-in-time rendszerben dolgozó üzemeknek a vámhatárok esetleges felhúzása többletterhet okoz amiatt is, hogy a folyamatos beszállítás helyett raktárkészleteket kell felhalmozniuk és finanszírozniuk. A Honda és a Peugeot is jelezte ebbéli aggodalmait, sőt a franciák le is állították a beruházási terveiket, amíg ennyire bizonytalan a helyzet. Ami csak fokozódhat, ha Donald Trump is frontot nyit a kereskedelmi háborúban. A Nissan, a Toyota és a BMW viszont a Brexit ellenére új fejlesztéseket jelentett be, bár ezekből is ki tudnak hátrálni. A brit autógyártás 800 ezer embernek ad munkát, és tavaly 77,5 milliárd font értékben állított elő járműveket. | VG

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.