Betört a magyar ingatlanpiacra a nemzetközi szinten már egyre nagyobb jelentőségű proptech (property technology; ingatlantechnológia), amely a digitalizációt a szektor szolgálatába állítja. A proptech külföldön elsősorban a kereskedelmi ingatlanoknál hozott látványos eredményeket, emiatt ugrásszerűen növekedhet mind az ingatlanba beruházók, mind az épületeket bérlő cégek hatékonysága is – derül ki az ingatlan.com összeállításából.
Az új ingatlantechnológia térnyeréséről készült KPMG-felmérés szerint a döntéshozók 29 százaléka arra számít, hogy a proptech segítségével – elsősorban a digitális megoldások révén – javulni fog az építkezések hatékonysága, de a fejlesztés mellett az ingatlanok működtetése is olcsóbbá válhat.
A proptech ugyanis jelentősen javíthatja például az irodaházak, raktárépületek energiafelhasználását a beépített szenzorok által összegyűjtött adatok alapján, például lekapcsolja a világítást, ha az adott emeleten már nem dolgozik senki.
A proptech megoldások teszik lehetővé azt is, hogy mobil eszközök segítségével távolról is vezérelhetőek legyenek az ingatlanok, például irodaházak fűtési-világítási rendszere, ami egy-egy létesítmény esetében már százalékban kifejezhető megtakarítást hoz, a teljes kereskedelmi ingatlanpiacon pedig milliárdos megtakarítást eredményezhet.
A kereskedelmi, ipari ingatlanok üzemeltetésében bevált megoldások alkalmazása azonban energiahatékonyabbá és olcsóbbá tehetik a lakóingatlanok fenntartását is.
A proptech a parkolásban is kiemelkedő szerepet kaphat. Egy hazai startup jóvoltából már Budapesten is létező megoldás, amely a parkolóházak kihasználatlan parkolóhelyeit okostelefonos alkalmazáson keresztül kínálja fel az autósoknak.
A proptech által nyújtott hatékonyságnöveléssel a szélesebb értelemben vett ingatlanpiac ökológiai lábnyoma is csökkenthető, azaz a digitális megoldásoknak köszönhetően mérsékelhető a károsanyag-kibocsátás.
Az ingatlan.com elemzése szerint a nemzetközi színtérhez hasonlóan a magyar piacon is jelentős fejlődésre lehet számítani az elkövetkezendő két évben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.