A magyarországi, s egyben az európai légtér április eleji összeomlását egy egyszerű informatikai hiba váltotta ki, amelyet egy szoftverfrissítés során követtek el a kontinens légi forgalmi irányítását összehangoló, brüsszeli székhelyű Eurocontrolnál (EC) – tudta meg a Világgazdaság.
Mint arról lapunk is beszámolt, általános káoszt okozott Európa-szerte, így hazánkban is, amikor április 3-án az EC forgalomáramlást szervező rendszeréből az aznap délutáni járatok repülési tervei törlődtek. Ez ahhoz vezetett, hogy
a repülőterek irányítótornyainak radarjairól egyszerűen eltűntek az érkező járatok.
A legnagyobb probléma az volt, hogy a repülési tervek hiányában az úgynevezett résidőket sem lehetett kiszámolni (ez egy tízperces időintervallum, amely alatt az adott gépnek el kell hagynia a futópályát), pedig ez elengedhetetlen a járatok felszállásának engedélyezéséhez.
A 2001 óta nem látott informatikai leállás az EC-nél Európa-szerte 15 ezer járatot érintett – ez a napi forgalom fele –,
ebből Magyarországon 120 gép összesen 30 órát késett.
Magyar oldalon a légi irányítási szolgálat, a HungaroControl jól reagált az extrém helyzetre, és bár a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren nem kellett járatokat törölni – ellentétben Londonnal vagy Párizzsal –, nem volt ritka, hogy az eredeti menetrendhez képest csak többórás csúszással indulhattak el a gépek.
A krach mérete azért is ijesztő, mert a kiváltója egy olyan informatikai hiba volt, amelyet egy korábbi rendszerfrissítés eredményezett. Egészen pontosan az történt, hogy a szoftver frissítése nem csupán az EC teszteléshez használt adatbázisán futott végig, hanem az európai légi forgalmat irányító szerveren is, ott pedig törölte az előzetesen feltöltött repülési terveket.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.