BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A rekordbírság sem állítja meg a Google-t

Ha nem is mellényzsebből, de különösebb megrázkódtatás nélkül ki tudja fizetni a Google anyavállalata a keresőóriásra egy hete kirótt 5 milliárd dolláros versenybírságot. A második negyedévben ennek majdnem a hatszorosát szedték be a hirdetőktől.

 

Az Alphabetnek ismét sikerült meglepnie az elemzőket: a Google anyavállalata a júniussal zárult második negyedévben 32,66 milliárd dolláros bevételre tett szert, ez 25,5 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál, és félmilliárd dollárral haladja meg a Thomson Reuters konszenzusát. A bázisidőszak adózott eredményét kereken 2 milliárd dollárral tudták megfejelni: 8,27 milliárd dollárral zártak.

Az egy részvényre eső kiigazított eredmény (EPS) 11,75 dollár lett, míg a piacon 9,59 dollárt vártak ezen az eredménysoron. Nem is véletlen, hogy a gyorsjelentés után 4,2 százalékkal emelkedett az Alphabet árfolyama a tőzsdenyitást megelőző kereskedésben.

A befektetők tehát gyorsan túltették magukat az Európai Bizottság 5,07 milliárd dolláros rekordbírságán, amelyet egy hete a vállalatra kirótt, annál is inkább, mert évek telhetnek el, mire az ügy a Google fellebbezése folytán az Európai Bíróság elé kerül, és jogerős döntés születik. Mint ismert, az androidos operációs rendszert használó okostelefonok gyártóival a Google úgy szerződött, hogy a böngészőjét és a keresőjét alapból feltelepítik a mobilokra, s bár a felhasználók más hasonló tudású programokkal kiválthatnák ezt, a többségük inkább a Google alkalmazásait futtatja a készüléken.

Fotó: Shutterstock

Ez a gyakorlat viszont Brüsszel álláspontja szerint jelentősen korlátozza a versenyt.

A Google mindenre felkészült, gyorsjelentésében párhuzamosan közli a bírsággal, illetve az a nélkül számított eredményeket, de még így is 3,2 milliárd dolláros pluszban maradt a nettó eredménysoron.

Pozitívumként értékelik azt is, hogy a jóval szigorúbb uniós adatvédelmi rendszer (GDPR) bevezetése zökkenőmentes volt, nem vetette vissza a forgalmat, amitől sokan tartottak. Szokás szerint a hirdetési üzletág szállította a bevétel oroszlánrészét: 28 milliárd dolláros forgalma 23,9 százalékkal magasabb a tavalyi azonos időszakénál. A Google hirdetési bevételeinek alakulása szempontjából lényeges elem, hogy három év óta most először csökkent a reklámok szórásában közreműködő partnereinek (telefongyártók, mobilszolgáltatók, hálózatüzemeltetők stb.) fizetett közreműködési díj, a TAC. Az első negyedévben erre 6,29, a másodikban 6,42 milliárd dollárt utaltak ki.

A Google egyéb bevételeinél még tetszetősebb adatokat találni, ezen a soron 36,5 százalékkal magasabb, 4,42 milliárd dolláros tételt könyveltek el. Sundar Pichai vezérigazgató a felhőszolgáltatások dinamikus felfutását emelte ki, számokat viszont most nem említett, így a legutóbbi publikus adat az évzáró negyedév 1 milliárd dolláros bevétele volt. A felhőüzletág is intenzív beruházásokat igényel a cégtől, 10,9 milliárd dolláros, az előző évinél 24 százalékkal nagyobb működési kiadásaiból a kutatás-fejlesztés jelentős, 5,48 milliárdos szeletet hasított ki. Erre a célra a tavalyi összeg majdnem dupláját költötték.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.