A Mercedes-Benz tegnap Stockholmban bemutatta várva várt akkumulátoros városi terepjáróját (SUV), a Mercedes EQC-t. Ezzel a Daimler csoporthoz tartozó vállalat megkezdte a harcot a Tesla dominanciája ellen a prémiumkategóriás elektromos autók gyorsan növekvő piacán. Az EQC-t később további modellek követik az EQ márkanévvel ellátott, villamos energiával hajtott Mercedesek sorában. A most bemutatott Mercedest a Tesla Model 3-as vételárához (49 ezer dollár) közeli árszinten hozzák forgalomba 2019-től, s a népszerű SUV-forma nem kis vonzerőt kölcsönöz az autónak.
A Tesla ehhez képest 2020 előtt biztosan nem dobja piacra a tervek szerint kedvező árú, Model Y elnevezésű városi terepjáróját. A Mercedes-bemutató helyszínéül kiválasztott svéd főváros, amely környezetvédelmi tudatosságáról is híres, a startupok kedvenc terepe.
Júliustól új adózási szabályok is segítik az e-autók piaci térnyerését. Ennek következtében a dízelautók értékesítése összeomlott, míg a plug-in hibridekből 96 százalékkal adtak el többet, mint tavaly júliusban – írta az Insideevs.com. Szempont lehetett az is, hogy Stockholm közel van Norvégiához, Európa legnagyobb elektromosautó-piacához, hiszen a Teslához hasonlóan a Mercedes is sok megrendelést kapott az északi országból, még mielőtt az autó árát egyáltalán bejelentették volna.
Az 52 milliárd dolláros cégértéket képviselő Tesla piacára a Mercedes mellett a BMW, az Audi és a Porsche is betörne.
Az Audi éppen tegnapelőtt kezdte el gyártani e-Tron fantázianevű SUV-ját, szeptember 17-én pedig San Franciscóban – mindössze 40 mérföldre a Tesla fremonti összeszerelő üzemétől – be is mutatják. Akkor kezdik gyűjteni az ezerdolláros előleggel megtámogatott megrendeléseket is. Jövő év elején az autószalonokban is megjelenik az e-Tron, amelyet 2020-tól két további elektromos Audi követ. Akkorra várható a szintén a Volkswagen csoporthoz tartozó Porsche villanymotoros sportkocsijának, a Taycannek a debütálása is. A BMW sem akar lemaradni, a bajorok bérbe vettek a Lufthansától egy áruszállító repülőt, azzal szállítják a Vision iNext koncepcióautójukat Münchenből New Yorkon és San Franciscón át Pekingig. Mind a négy városban öt napig tartó rendezvénysorozat kíséri az eseményt.
Nem meglepő tehát, hogy az elemzők máris a piaci erőviszonyok változásával számolnak. Az LMC szakértői szerint az elektromos autók robbanásszerűen növekvő piacán jelentősen csökkenni fog a Tesla piaci részesedése tízéves távlatban, mégpedig a jelenlegi 12,3 százalékról 2,8 százalékra.
A német gyártók egyesített piaci részesedése viszont már 2020-ban 11,8 százalékos arányt ér el, s ezzel megelőzik a Teslát. Három évvel később a három német konszern együttvéve 19 százalékot hasít ki magának az e-autók piacából.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.