Átlagosan 6-10 százalékos díjelemésre készülnek jövőre a magyarországi vasúti árufuvarozók, ügyfeleikkel már egyeztetnek. A lépést kikényszerítő egyik fő ok az a Világgazdaságnak adott válaszuk szerint, hogy
többet kell majd fizetniük a MÁV-nak a vontatáshoz használt villamos energiáért.
E költségek a Rail Cargo Hungariánál (RCH) várhatóan 23 százalékkal nőnek, a GYSEV Cargónál 25 százalékkal, a CER Cargo Hungary pedig 20 százalékot jelzett. A Magyar Magánvasút (MMV) konkrét számot nem közölt, csak különféle szolgáltatásidíj-elemekről írt.
E cégeknél az idén sem azonos arányban nőttek az áramszámlák. Ennek kapcsán az RCH-nál azt emelték ki, hogy számukra a MÁV már tavaly is azért mérte 30 százalékkal többért a villamos energiát, mert a térségben is 40 százalékkal ugrottak meg az érintett tarifák 2017-ben és az idén is, továbbá, mert a MÁV 2019-es emelése önmagában 2 százalékos fuvardíjemelést generál.
Kukely Márton, a CER Cargo Holding vezérigazgatója legalább azt kedvezőnek nevezte, hogy a MÁV az idén már október elején közölte a 2019-es áramáremelési terveit, tavaly ugyanis csak akkor jelentette be a 23 százalékos növelési tervét, amikor a CER már lezárta a saját tárgyalásait, 18 százalékos emelést feltételezve.
A másik nagy, díjemelésre szorító tétel annak többletköltsége, hogy a pályafelújítások miatt a szerelvények kénytelenek a korábbinál hosszabb úton és hosszabb ideig közlekedni.
Az RCH-nál például 20-30 százalékkal nőtt a fuvarozási idő, egy átlagos tehervonat menetideje pedig másfélszer olyan hosszú, mint amennyit a menetrendje indokolna. Októberig a társaság vonatai a tervezettnél 444 ezer kilométerrel hosszabb utat tettek meg, árutonnában kifejezett teljesítményük pedig 4 százalékkal esett.
Kukely Márton megemlítette azt is, hogy a CER a villanyvontatás helyett sokszor volt kénytelen a drágább, dízelvontatáshoz folyamodni. Ráadásul a Lőkösháza–Kürtös vonalon a CER egy mozdonya a korábbi, napi 2,5 helyett csak egy vonattal tud megfordulni, azaz fix költség mellett a bevétel megcsappan. A GYSEV Cargo számára pályaszakasztól és infrastruktúrától függően 3-10 százalékkal nő 2019-ben a pályahasználati díj, a vontatási költség (a mozdony és a mozdonyvezető) pedig 5-6 százalékkal.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.