BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A jövő évtől drágul a vasúti fuvarozás

A MÁV alaposan megemeli a vontatási áram árát, és a pályafelújítások is kivesznek pénzt a cégek zsebéből.

Átlagosan 6-10 százalékos díjelemésre készülnek jövőre a magyarországi vasúti árufuvarozók, ügyfeleikkel már egyeztetnek. A lépést kikényszerítő egyik fő ok az a Világgazdaságnak adott válaszuk szerint, hogy

többet kell majd fizetniük a MÁV-nak a vontatáshoz használt villamos energiáért.

E költségek a Rail Cargo Hungariánál (RCH) várhatóan 23 százalékkal nőnek, a GYSEV Cargónál 25 százalékkal, a CER Cargo Hungary pedig 20 százalékot jelzett. A Magyar Magánvasút (MMV) konkrét számot nem közölt, csak különféle szolgáltatásidíj-elemekről írt.

E cégeknél az idén sem azonos arányban nőttek az áramszámlák. Ennek kapcsán az RCH-nál azt emelték ki, hogy számukra a MÁV már tavaly is azért mérte 30 százalékkal többért a villamos energiát, mert a térségben is 40 százalékkal ugrottak meg az érintett tarifák 2017-ben és az idén is, továbbá, mert a MÁV 2019-es emelése önmagában 2 százalékos fuvardíjemelést generál.

Fotó: Móricz-Sabján Simon

Kukely Márton, a CER Cargo Holding vezérigazgatója legalább azt kedvezőnek nevezte, hogy a MÁV az idén már október elején közölte a 2019-es áramáremelési terveit, tavaly ugyanis csak akkor jelentette be a 23 százalékos növelési tervét, amikor a CER már lezárta a saját tárgyalásait, 18 százalékos emelést feltételezve.

A másik nagy, díjemelésre szorító tétel annak többletköltsége, hogy a pályafelújítások miatt a szerelvények kénytelenek a korábbinál hosszabb úton és hosszabb ideig közlekedni.

Az RCH-nál például 20-30 százalékkal nőtt a fuvarozási idő, egy átlagos tehervonat menetideje pedig másfélszer olyan hosszú, mint amennyit a menetrendje indokolna. Októberig a társaság vonatai a tervezettnél 444 ezer kilométerrel hosszabb utat tettek meg, árutonnában kifejezett teljesítményük pedig 4 százalékkal esett.

Kukely Márton megemlítette azt is, hogy a CER a villanyvontatás helyett sokszor volt kénytelen a drágább, dízelvontatáshoz folyamodni. Ráadásul a Lőkösháza–Kürtös vonalon a CER egy mozdonya a korábbi, napi 2,5 helyett csak egy vonattal tud megfordulni, azaz fix költség mellett a bevétel megcsappan. A GYSEV Cargo számára pályaszakasztól és infrastruktúrától függően 3-10 százalékkal nő 2019-ben a pályahasználati díj, a vontatási költség (a mozdony és a mozdonyvezető) pedig 5-6 százalékkal.

A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.