BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcsot döntöttek az elektromos autók Európában

A tisztán elektromos és a plug-in hibrid hajtású új személygépjárművekből rekordszámú, összesen 386 ezer darabot adtak el tavaly a kontinensen.

A tavalyi év során rekordszámú, összesen 386 ezer darab tisztán elektromos hajtású személygépkocsi talál gazdára Európában – derül ki az Európai Elektromobilitás Szövetség (AVERE), EV Volumes adataira alapozott összesítéséből.

Ezzel a tavalyi évben a kontinensen értékesített új autók 2,5 százaléka volt tisztán elektromos autó.

Az éves adatokat leginkább a decemberi eladások húzták fel, amikor is 40.500 darab ilyen járművet értékesítettek, ami a 2017-es év hasonló időszakához mérten 33 százalékos növekedést jelent. Az európai trendekkel összhangban Magyarországon is évről évre növekszik a villanyautó-értékesítés aránya, igaz mértékében elmarad az európai számoktól.

Fotó: AFP

Habár a tavalyi év teljesítménye még nem tekinthető európai szinten sem az áttörésnek, mindenképpen látszik az a folyamat, amelynek mentén az elkövetkező években forradalmi módon növekedhet a villanyautók száma a kontinens útjain.

A tavalyi év ugyanakkor mégis fordulatot jelent az elektromobilitási szektorban: ez volt ugyanis az első olyan év 2014 óta, amikor a tisztán elektromos hajtású új járművek értékesítésének aránya meghaladta a plug-in hibrid (PHEV), azaz vegyesen hagyományos és elektromos hajtású, autók értékesítését Európában

– emelte ki Pethő József, az AVERE tagszervezeteként működő Magyar Elektromobilitás Szövetség főtitkára.

Az elkövetkező évek egyik legnagyobb kérdése lesz az elektromobilitási szektorban, hogy a plug-in hibrid technológia képes lesz-e visszaszerezni vezető helyét a tisztán villanyhajtású gépjárművektől. A szakértő szerint erre összeurópai szinten kevés az esély, azonban a fejlődő piacokon, mint amilyen Magyarország is, még sokáig lesz létjogosultsága az emissziós szempontból jól teljesítő vegyes hajtásmegoldásoknak és az ezt használó autótípusoknak.

Fotó: Magyar Elektromobilitás Szövetség

„A magyar piacon még szükség van edukációra és arra, hogy az autóhasználók többségének bizalma megjöjjön a tisztán elektromos hajtású autók iránt. Ehhez elengedhetetlen a hazai kiszolgáló- és töltőinfrastruktúra fejlesztése, valamint a felhasználó oldali tapasztalatszerzés, az úgynevezett ”hatótávfrász” leküzdése. Ebben fontos szerepe lesz áthidaló megoldásként a vegyes hajtású járműveknek” – hangsúlyozta Pethő József, aki szerint ma már egyre több olyan plug-in hibrid modell jelent meg a piacon, amely képes a WLTP szerint is megfelelően alacsony kibocsájtási értékeket felmutatni.

„Természetesen csak akkor, ha a felhasználók kihasználják az autók elektromoshajtású képességeit és a lehető legnagyobb arányban használják a modellek villanymotorjait” – tette hozzá.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.