BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyűlnek a válságjelek az autóiparban

Mindennaposak a profitfigyelmeztetések az autóiparban, két rossz hírre jön csak egy jó. Az utóbbit tegnap a Volkswagen szállította.

Autógyártókat és befektetőket egyaránt izgató kérdés, hogy a globálisan szűkülő kereslet és a járműipari korszakváltás irdatlan fejlesztési költségei mellett miként őrizhetik meg nyereségtermelő képességüket a szektor szereplői.

A héten eddig a Daimler, az Aston Martin és a Continental adott ki profitfigyelmeztetést, hozzájuk csatlakozott a Ford, amely eleve a vártnál gyengébb második negyedéves eredménnyel szomorította a részvényeseit, majd az idén először kiadott éves nyereségvárakozásaival végképp elkeserítette őket, 7 százalékos árfolyamzuhanást kiváltva. A negyedévben a Ford adózott nyeresége brutálisan visszaesett, az egy évvel korábbi 1,1 milliárd dollárról alig 148 millióra. Az egy részvényre eső eredmény (EPS) 27-ről négy centre mérséklődött. Az üzleti évre 1,20–1,35 dollár közötti EPS-t várnak, elmaradva a Refinitiv 1,39 dolláros konszenzusától.

A második számú amerikai gyártó európai és dél-amerikai üzemeinek magas átalakítási költségeivel és a kereslet csökkenésével magyarázta gyengébb teljesítményét. Júniusban a cég öt európai üzemének bezárását, másutt a termelés, a műszakok csökkentését rendelte el, mindezt 12 ezres elbocsátással kísérve. Azt remélik, hogy jövőre már ismét nyereségesek lehetnek Európában. Ezen túlmenően augusztus végéig hétezer állást számolnak fel a világ többi részén.

Fotó: AFP

A 11 milliárd dolláros átalakítási programból eddig 2,2 milliárdot használtak fel, s az áprilisban meghirdetett, három éven belülre ígért, több mint harminc új modell kifejlesztése is viszi a pénzt, a második negyedévben éppúgy 38,9 milliárd dollár folyt be, mint egy éve. A Ford 1,364 millió autót adott el, ez 9 százalékos visszaesés. A legnagyobb piacon, az észak-amerikain 7 százalékos volt a darabszámcsökkenés, de bevételi soron így is tudtak hozni 1 százalékos pluszt (24 milliárd dollár), mivel a magas haszonkulcsú városi terepjárók és az elnyűhetetlen F–150-es kisteherautók népszerűsége nem csökkent.

A Fordnál sokat remélnek a globális piacvezető Volkswagennel való együttműködéstől, amelyet a januári detroiti autóshow-n jelentettek be. A haszonjárművek gyártásában és fejlesztésében dolgoznak össze, ahogy az elektromos és az önvezető autózás területén is, ezzel sok milliárd dolláros megtakarítást érhetnek el. A számok alapján az együttműködés a Fordnak lehet fontosabb: a Volkswagen ugyanis gyakorlatilag könnyedén átvészelte a dízelbotrányt, mutatói pedig egyre meggyőzőbbek: a második negyedévben üzemi eredményét 30 százalékkal, 5,13 milliárd euróra tudta növelni, igaz, tavaly még bírságok húzták le az eredményt.

A cég közleményében megerősítette, hogy 6,5–7,5 százalék közé várja idén az üzemi marzsot a személyautó-gyártásban. Fél évkor 7,2 százaléknál jártak. Tegyük hozzá, hogy a Peugeot szerdán 8,7 százalékos marzsot villantott fel. A VW csoport is a Ford kottájából játszik, az első hat hónapban 2,8 százalékkal kevesebb, 5,52 millió autót adott el, viszont a luxuskategóriás és a magas marzsú modellek jobban fogytak, így a féléves bevétel 4,9 százalékkal 125,2 milliárd euróra bővült. Darabszámban az idén 1 százalékos, bevételben 5 százalékos előrelépést terveznek. A csoportnál hárommilliárd eurós költségcsökkentést rendeltek el az idén, ennek végrehajtása folyamatban van. A célok megerősítésére 2 százalékos árfolyam-emelkedéssel reagált a piac.

Viharfelhők a Tesla egén

A Tesla ismét a vártnál nagyobb, ezúttal 408 millió dolláros veszteséget jelentett a második negyedévben, az elektromosautó-gyártó az első három hónapban 702 milliós mínusszal zárt. Bevétele annak köszönhetően, hogy a Model 3 gyártása felfutott, az egy évvel korábbi négymilliárd dollárról 6,35 milliárdra gyarapodott. Az üzemi marzs 20-ról 19 százalékra zsugorodott, s elemzők további lemorzsolódást vetítenek előre, ami rossz hír. Nem csoda, hogy a cég részvénye 12 százalékos mínusszal várta a tegnapi kereskedés megnyitását. A Tesla hosszú távú adóssága fél év alatt 9,4-ről 11,2 milliárd dollárra nőtt, ami szintén nyugtalanító jel. Elon Musk alapító-vezérigazgató elmondta, hogy a tőkebefektetéseiket félmilliárd dollárral az 1,5–2 milliárdos sávba szállítják le az idén. A cég június végén ötmilliárd dolláros készpénzállománnyal rendelkezett, ami elegendő a termelés zavartalan fenntartásához. Musk a második fél évre már ismét nyereséget ígért, ez azonban aligha valósulhat meg, ezért most az évzáró negyedévre időzítették a fordulatot.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.