Pert indított az Északi Áramlat-2-t üzemeltető társaság csütörtökön az új európai uniós gázirányelv bizonyos előírásai miatt, amelyek alkalmazása a vállalat szerint veszélybe sodorhatná az eddig befektetett eurómilliárdokat. Az MTI beszámolója szerint a cég korábban figyelmeztetett, hogy bírósághoz fordul, ha nem kap mentességet a módosított közösségi gázirányelv egyes előírásai alól, mivel azok alkalmazása álláspontja szerint „ésszerűtlen, önkényes és diszkriminatív lenne”. A felek között azóta sincs megegyezés, így a társaság most jogi eljárást indított, annak kimondását kérve az Európai Bíróságtól, valamint az illetékes nemzetközi választott bíróságtól is, hogy az EU megsértette az Energia Charta Egyezmény szerinti kötelezettségeit – közölte Sebastian Sass, a cég képviselője.
Az idén elfogadott irányelv kiterjeszti az uniós szabályozás hatályát a harmadik államokból érkező, szárazföldi és tenger alatti vezetékekre, és így ezekre is érvényes, hogy a szállítási infrastruktúra tulajdonlásának külön kell válnia a gáz tulajdonjogától, ami az Északi Áramlat-2 esetén nem teljesül. A tagország, ahol a vezeték először az EU területére lép, eltérhet az új előírásoktól a már meglévő infrastruktúra esetén, ha ez nem befolyásolja hátrányosan az EU-n belüli versenyt. Sass szerint az Északi Áramlat-2 esetében teljesülnek a derogáció feltételei, mert a projekt annak ellenére is befejezettnek számít, hogy még nem indult meg a gáztranzit. Az Oroszországot Németországgal összekötő Északi Áramlat-2
mintegy 1200 kilométeres hosszából a közösségi előírások a német parti vizekben futó 54 kilométeres szakaszt érintenék.
Sokan élesen bírálják ezt a projektet, amelynek keretében év végéig két új, összesen évi 55 milliárd köbméter szállítási kapacitású vezetékkel bővítik a Balti-tenger fenekén húzódó, Oroszországból Németországba vezető Északi Áramlatot. Oroszország így elméletileg kiiktathatná Ukrajnát mint tranzitállamot, egyetlen útvonalra terelve át európai gázszállítmányai 80 százalékát, ráadásul domináns helyzetbe kerülne a német piacon, részesedését 40 százalékról több mint 60 százalékra emelve. Az EU a gázfogyasztása 74,4 százalékát importból fedezi. Ezen belül a legnagyobb beszállító Oroszország, amely a behozatal 42 százalékát adja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.