Hogyan hat a Budapest Airport Zrt. (BUD) cargoforgalmára az európai gazdaság lassulása?
René Droese: Áruforgalmunk a múlt év végéig majdnem minden évben két számjegyű növekedést mutatott, a tavalyi mennyiség megközelítette a 150 ezer tonnát. Hasonló helyzetben vagyunk, mint a többi európai repülőtér, az idei volumenünk mégis náluk sokkal kevésbé, csak 7 százalékkal csökken. Ennek hátterében elsősorban a Cargo City néhány hete történt megnyitása áll, mert ennek eredményeként máris több légitársaság sűrítette a Budapestre indított cargojáratait, az új központ teljes beüzemelése után pedig további járatsűrítésekre számítunk. Kedvező az is, hogy megnőtt az ázsiai, elsősorban a kínai utasforgalmunk, mert a személyszállító repülők alsó fedélzete akár további 20-25 tonna cargokapacitást is biztosít. Mindezek alapján 2020-ra már újból növekedést várunk.
Kossuth József: Izgalmas időszakot élünk, a logisztikai iparágban világszerte jelentkező kihívások új megoldásokra ösztönzik az ágazat szereplőit. Mindezt figyelembe véve a mi 7 százalékos volumencsökkenésünk rendkívül szerény, ráadásul az októberi és a novemberi adataink már visszaerősödtek a valaha volt legforgalmasabb négy hónap szintjére. Ezt többek között az 5G-hálózat kiépítési projektjének is köszönhetjük, amelyhez kapcsolódóan több ezer tonna áru érkezik Magyarországra. Sok más folyamat alapján is sokkal jobbak a növekedési lehetőségek a térségünkben, mint Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban. Ilyen az európai légiáru-elosztó központok, vagyis a hubok rendszerének átalakulása. Hagyományosan elsősorban az amszterdami, a frankfurti és a párizsi csomópontokból látták el a földrész országait, de egy ideje már a régiónkban is formálódnak ilyen hubok, amelyek visszahódítják a saját térségük ellátásával kapcsolatos elosztó (és ezzel munkahelyteremtéssel járó) funkciókat a tradicionális központoktól. A Budapest Airport vonzáskörzetében 1,5 millió tonna áru mozog, ebből most 150 ezer tonnát kezelünk. Ezt a részesedést szeretnénk minél magasabbra emelni.
Kik között zajlik a verseny?
R. D.: A kelet-közép-európai régióban Bécs után a második helyen állunk a légi szállítmányozási piacon. Ennél tágabb értelemben véve versenytársak a nagy európai légiáru-szállító csomópontok is, például Amszterdam vagy Frankfurt.
A régiós, az európai vagy a globális folyamatok alakítják inkább a repülőtér mozgásterét?
R. D.: Az üzletág globális, de nekünk a régiós folyamatok a fontosabbak, mert elsősorban itt termelik azt az árut, amelyet továbbítunk. Az elmúlt néhány évben nagyon sokat erősödött Budapest vonzereje a légi szállítmányozási piacon is. Dinamikusan bővült az útvonalhálózatunk, ezzel jelentősen nőtt az áruforgalmunk, és a gyorsabb közvetlen útvonalak a szállítmányozóknak is nagy lökést adnak ahhoz, hogy Budapestet válasszák telephelyükül. A Cargo City logisztikai bázis is egy olyan katalizátor, amely megerősítheti Magyarország regionális vezető szerepét a globális áruszállításban, miközben hozzájárul a magyar vállalatok fejlődéséhez a nemzetközi piacon.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.