Bár sokszor hasonlítják gazdasági szempontból a jelenlegi koronavírusjárvány-helyzetet a 2008-as válsághoz, a családi vállalatoknál az látható, hogy az akkori, illetve a jelenlegi krízis lényegesen más helyzetben érte a cégeket – közölte a K&H.
Azokra a kérdésekre igyekezett a bank választ adni, hogy mennyire voltak felkészülve a mostani pandémia és a 12 évvel ezelőtti kihívásokra és mit érdemes egy vállalkozásnak szem előtt tartania stratégiája megalkotásakor, hogy egy következő válsághelyzetben is sikeresen tudjon működni.
A bank családi vállalatok szakértői a legutóbbi recesszió tapasztalatainak felidézése alapján pedig három fő „összetevőjét” határozták meg a válságálló cégnek.
„A rendszerváltás óta nem volt komoly sokk a gazdaságban, így a 2008-as recesszió szinte a semmiből jött.„
A cégvezetők sem tervezés, sem megtakarítás szempontjából nem voltak felkészülve, ezért az akkori válság igen komoly piactisztitással járt, aki viszont túlélte, az utána beleépítette a cégébe a tanulságokat.
”A jelenlegi válság során ezért nemcsak az elmúlt években félretett családi vagyon volt elérhető, hanem a felelős vezetők a cégben is raktak félre tartalékot” – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.
A hitelezési aktivitás is komoly különbséget mutat a több mint 10 évvel ezelőtti helyzethez képest, ugyanis az elmúlt időszakban likviditásbőség jellemezte a piacot, amit a cégek fejlesztésekre fordíthattak a saját tartalék felhasználása helyett.
Emellett a fix lejáratú lekötött hitelkeret, ami „békeidőben” akár felesleges kiadásnak tűnhetett, most remek lehetőséget biztosított a likviditási problémák villámgyors kezelésére.
Továbbá az is komoly eltérés, hogy 2008-ban a vállalatok sokkal jobban magukra voltak utalva, nem voltak szinte azonnal rendelkezésre álló, államilag támogatott hitelek. Most azonban a banki és az állami rendszer is készen állt, hogy támogassa és segítse a cégek működését, a gazdaság felélénkítését.
Az elmúlt több mint tíz évben a tulajdonosok számára jóval több lehetőség adódott, hogy kifejezetten családi vállalatoknak rendezett fórumokon megoszthassák egymással problémáikat és megoldásaikat, melynek hatására még szorosabb közösség és kapcsolatrendszer alakul ki köztük.
A tavaly szeptemberi K&H családi vállalatok klubunk témája éppen a krízisre való felkészülés volt, habár akkor még nem a koronavírus-járvány hatásaira készültek. A családi vállalat tulajdonosok megosztották tapasztalataikat arról, hogy hogyan élték át sikeresen a válságot és hogyan készülnek a következőre, miközben meghatározták a válságálló cégek három fontos „összetevőjét”: egy válság során az marad fenn, aki tudatosan,
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.