BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ráerősít a járvány a cégek fogyatkozására

Több mint húszezerrel kevesebb vállalkozás van Magyarországon, mint a múlt év végén. A turizmusban nagy a lemorzsolódás, az építőipar viszont egyelőre állja a sarat, míg a kereskedelemben ví­rusfüggetlen trend a koncentrálódás.

A múlt év végén még 553,5 ezer céget tartottak számon Magyarországon, júliusban viszont már csak 533,2 ezret – derült ki a Nemzeti Cégtár adataiból.

Míg tavaly több mint 29 ezer vállalkozást alapítottak és 35,1 ezret szüntettek meg,

addig az idén mostanáig 15,8 ezret jegyeztek be, miközben 21,5 ezer húzta le a rolót.

Kukorica feldolgozása a Kecskeméti Konzervgyárban. Fotó: VG

Megállapítható, hogy a koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásaitól függetlenül is koncentrálódik a versenyszféra. A feldolgozóiparra szűkítve a kört, az Opten által a Világgazdasággal megosztott adatok szerint tavaly januárban még több mint 42 ezer vállalkozást számlált a szektor, de július végére csaknem 1400-an lemorzsolódtak.

Ide vezetett, hogy a vizsgált időszakban minden hónapban felülmúlta a megszűnések száma a cégalapításokét. Ez alól nem kivétel a főként autóipari beszállítókat tömörítő fém- és műanyagipar sem.

Ágazat és cégméret szerint vegyes az összkép. A szálláshely-vendéglátás kategória kapcsán Hantos Zoltán, az Opten projektmenedzsere lapunknak hangsúlyozta: a működő cégek száma folyamatosan csökkent a koronavírus-járvány előtt is.

Júliusban 509-cel kevesebb szereplő volt a szektorban, mint 2019 januárjában.

Ugyanakkor a szakértő szerint a megszűnések számán nem mutatható ki a járvány hatása, hiszen az érintett három hónapban (március–május) kevesebb cég szűnt meg, mint a tavalyi hasonló időszakban.

Aki ugyanis tehette, kivárta, hogy a szezonra normalizálódik-e a helyzet, megszűnnek-e a korlátozások.

További részletek a Világgazdaság pénteki számában.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.