Éves visszatekintésben elmondható, hogy az évek óta tartó emelkedés után a 2018-as és 2019-es évek eredményei alatt teljesített a hazai gumiabroncs piac 2020-ban az első három negyedév alapján. Az előző évben ugyanis a gyártói oldalon mindösszesen több mint 2.32 millió darab abroncsot értékesítettek a szereplők, míg az idén az értékesítések volumene éppenhogy meghaladta a 2.2 millió darabot az első 9 hónapban.
A nyári abroncsok esetében kategóriákra bontva elmondható, hogy a személyabroncsok forgalma 6,9 százalékkal csökkent, ezzel szemben a kisteher abroncsok forgalma 1 százalékkal, az SUV abroncsok értékesítése pedig 9,5 százalékkal növekedett. Ha keréktárcsa-átmérő szerinti bontásban nézzük a nyári abroncsok piacát, akkor a kisebb méretek (15„ és alatta) jelentős csökkenése figyelhető meg, míg az UHP abroncsok minden keréktárcsaátmérő kategóriában növekedtek. Kiemelendő a 19”-21” közötti tartomány a legalább 17 százalékos növekedésével minden kategóriában.
A téli gumiabroncsok esetén összességében az előző évhez képest 7,1 százalékkal csökkent a forgalom a gyártói oldalon.
Ha a kategóriákat vizsgáljuk, akkor a legjelentősebb darabszámúnak tekinthető személyabroncsok kategóriája 8,5 százalékkal, míg a kisteher abroncsok értékesítése 2,8 százalékkal csökkent, ezzel szemben az SUV abroncsoké 5,8 százalékkal növekedett.
A téli abroncsok piacán csupán a 17”-18” és a 21”-22” -os abroncsok értékesítése növekedett az előző év azonos időszakához képest, míg a legnagyobb darabszámmal rendelkező kategóriák esetén (14”-16”) 10-20 százalékos csökkenés figyelhető meg.
Négyévszakos-abroncsok esetén, ha a kategóriákat vizsgáljuk, akkor változatos képet láthatunk, hiszen a teljes 19,8 százalékos növekedéshez a személyabroncs kategória 25,3 százalékkal, míg az SUV abroncsok 54,7 százalékkal járultak hozzá, közben pedig a kisteher abroncsok értékesítése 34,9 százalékkal csökkent. Ha keréktárcsa-átmérő szerinti bontásban nézzük a négyévszakos-abroncsok piacát, szintén nagyon változatos a kép: a 13”-os méret 14,3 százalékkal, a 14”-15” 4,5-6,6 százalékkal növekedett, míg a 16”-17” 30,3-34,3 százalékkal.
A jelenlegi pandémiás helyzet a gumiabroncs kereskedőkre is komoly hatással van. Visszajelzéseik alapján enyhébb nyári és erősebb téli visszaesésről számolhatunk be az elmúlt szezonokhoz képest. Partnereinket eltérő módon érintette COVID-vészhelyzet, de általánosságban nagyobb visszaesést éreznek az értékesítéseikben, mint amit a beszerzéseikből látni lehet. Beszámolóik szerint több korábbi prémium vásárló fordul a középkategória felé, kisebb terhet róva a családi kasszára. A négyévszakos abroncsok térnyerése is érzékelhető, amit a kereskedők vegyes érzelmekkel fogadnak, mivel a biztonságos téli közlekedés szempontjából a négyévszakos gumiabroncs kompromisszumos megoldás a havas, jeges utakra fejlesztett téli gumiabroncsok tudásával szemben
– összegezte Tokaji Vilmos, a Continental Hungaria Kft. értékesítési vezetője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.