A Rába Járműipari Holding harmadik negyedévét a termékei iránti kereslet részleges visszaépülése jellemezte, ugyanakkor a csoportszintű árbevétel a szeptember 30-án lezárt három hónapos periódusban is még csaknem 17 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakától – derül ki a társaság tegnap közölt gyorsjelentéséből.
Rendkívüli közgyűlés összehívását kezdeményezi a Rába Járműipari Holding Nyrt.-nél a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt., mint részvényes, december 3-ára, amelyen az igazgatóság elnökének és további négy tagjának a visszahívásáról döntenek – jelent meg a győri székhelyű vállalat honlapján csütörtökön. A közgyűlési előterjesztés szerint december 3-i hatállyal Pintér István elnök mellett Wáberer György Pétert, Sebők Rolandot, Tóth I. Tamást és Toperczer András Ákost hívják vissza. Visszahívják a felügyelő bizottság elnökét, Pafféri Zoltán Lajost, valamint egyik tagját, Kanta Tündét. A közgyűlésen módosítják a vállalat alapszabályát is.
A gazdasági aktivitás ezzel együtt az utolsó negyedévben már közelített a bázisidőszaki szintek felé, hiszen az év első kilenc hónapjában összességében nem kevesebb, mint 27 százalékos volt a forgalom csökkenése.
A járműüzletág helyzetét meghatározta, hogy Európában a nehéz-tehergépjárművek piacán a harmadik negyedéves keresleti bővülés a második negyedévhez képest számottevőnek mondható, azonban még így is 6 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbi adatoktól.
Az észak-amerikai nehéztehergépjármű-piac is felzárkózott a harmadik negyedévben, a második negyedév sokkja után. A mezőgazdasági szegmensben viszont nem változott szignifikánsan a Rába termékei iránti kereslet. A holding vezetése szerint összességében
továbbra is bizonytalanság jellemzi a drasztikusan visszaeső gyártási és értékesítési volumenek mellett a kilátásokat, ami rövid és középtávon nem vetít előre nagyobb piaci javulást.
A gyártási költségeknél sem láthatók az évek óta tartó bérnyomás szignifikáns enyhülésének a jelei, a folyamatosan növekvő energiaköltségek pedig az elmúlt tíz év legmagasabb szintjére jutottak.
A cégcsoport üzletmenetét nagyban befolyásoló tényező, hogy a Honvédelmi Minisztériummal 2018-ban megkötött keretszerződés 2020-ra esedékes megrendelései nem teljesültek. Emiatt a Rába Jármű Kft. és a csoport pénzügyi adatai negyedéves összehasonlításban tartalmilag nem vethetők egybe. A HM-kapacitások számviteli fenntarthatatlansága miatt a cégnek egyebek között egy 296 millió forintos terven felüli leírást is végre kellett hajtania.
A menedzsment által végrehajtott válságintézkedések hatására
a negyedéves bruttó fedezeti szint a nehéz körülmények közepette is 3,7 százalékponttal javulva, 20,7 százalékot ért el, ennek köszönhetően a számottevő forgalomcsökkenés ellenére 27 millió forinttal nőtt a bruttó fedezettömeg.
Sőt, a csoportnak az üzemi eredmény szintjén is sikerült 65 millió forintot kigazdálkodnia, ez 101 millió forinttal haladja meg a bázist. Az üzemi eredményhez a futóműüzletág 27 millió forinttal, a járműdivízió 65 millió forinttal, az egyéb tevékenység pedig 40 millió forinttal járult hozzá, míg az alkatrészszegmens működési vesztesége 67 millió forinttal rontotta a végeredményt. A 7,6 százalékos hatékonysággal kitermelt 651 millió forintos csoportszintű EBITDA 181 millió forintos növekedés, ezzel együtt az I–III. negyedévben 702 millió forintos EBITDA-ról számolhatott be a holding. A pénzügyi eredmény sora 252 millió forint veszteséget mutatott a negyedévben a tavalyi 388 millió forint veszteség után. Mind a dollár, mind a bevételekben tetemes súllyal rendelkező euró átlagos árfolyama 7,7 százalékkal erősebb volt, mint egy éve. Mindennek eredőjeként a társaság adózott vesztesége 38 százalékkal, 267 millió forintra csökkent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.