Megnőtt az alapbér jelentősége a munkavállalók szemében a tavalyi évhez képest, amely így a rugalmas és kiszámítható időbeosztással együtt vezeti 2020-ban a legfontosabb munkahelyválasztási tényezők rangsorát – derül ki a PwC Magyarország felméréséből.
A koronavírus-járvány hatására újként került be a TOP 15-ös sorrendbe a biztonság szempontja, míg a várakozásoknak megfelelően csökkent a rendszeres csapatépítések népszerűsége. A PwC idén már negyedik alkalommal mérte fel a hazai munkahelyválasztási preferenciákat, és ezúttal a fiatalok mellett a teljes munkaerőpiac igényeit feltérképezték a szakemberek.
A hazai felmérésben részt vevő közel 35 ezer válaszadó
Idén tovább bővítettük a felmérést annak érdekében, hogy a hazai vállalatok még jobban megismerhessék a potenciális munkavállalóik elvárásait. A tapasztaltabb munkavállalók felértékelődtek az utóbbi időszakban, így fontos, hogy az ő szempontjaikkal is tisztában legyenek a munkáltatók
- mondja Bencze Róbert, a PwC Magyarország HR-tanácsadási igazgatója.
A kutatás eredményei szerint a 16-28 éves korosztályban a munkahelyválasztási szempontok között három év után idén nagyot ugrott
A tavalyi év eredményeivel összevetve fontos változás, hogy a közvetlen munkatársak személye két helyet lépett előre a sorrendben (6-ról 4. helyre), megelőzve ezzel az érdekes, kihívást jelentő munkát (5.), a túlórakifizetést (6.), valamint a közvetlen felettes vezetői stílusát (7.) is.
További változás a tavalyi évhez képest, hogy új elemként került fel a listára a felsőfokú tanulmányok támogatása:
a fiatalok számára meghatározó szempont, hogy munkahelyük rugalmas időbeosztás vagy anyagi hozzájárulás révén támogassa a tanulmányaikat.
Szintén új elemként jelent meg a munkahely biztonságának szerepe: fontossá vált a Covid alatt, hogy a vállalat felelősséget vállaljon az ott dolgozókért és gazdasági visszaesés esetén is törekedjen a megtartásukra.
A 28 év alattiakat és 28 év felettieket összehasonlítva érdekes különbségeket figyelhetünk meg:
miközben az alapbér és a rugalmas munkaidő mindkét csoport számára fontos, a 28 év felettieknél ezeknek a tényezőknek még kiemeltebb a szerepe.
A tapasztaltabb munkavállalóknak fontosabb a közvetlen felettes vezetői stílusa, hiszen tapasztalatból tudják, mennyire sokat számít a vezető személye a mindennapokban. Az idősebbek számára emellett a valós teljesítményen alapuló előmenetel, a távmunka lehetősége, a munkahely biztonsága, a cafeteria, valamint a bónusz is fontosabb, mint a fiataloknak.
A kutatás eredményei rávilágítanak, hogy a vállalatoknak milyen munkahelyi tényezőkre kell figyelniük függően attól, hogy pályakezdő vagy tapasztaltabb munkavállalókat szeretnének megszólítani, a két csoport ugyanis eltérő preferenciák alapján választja ki leendő munkahelyét
- mondja Örkényi Zoltán, a PwC Magyarország HR menedzsere.
A PwC munkahelyi preferenciákat vizsgáló kutatása idén először kilépett Európa színpadára is. A felmérés eredményei alapján
a javadalmazási rendszer igénye Oroszországban a legerősebb, a fizetéssel kapcsolatos elemek itt döntő fontosságúak a munkavállalók számára.
Az orosz munkavállalók preferenciarendszerében alig jelennek meg a kooperációt, a kommunikációt előtérbe helyező elemek. Ezzel szemben Nyugat-Európában – feltételezhetően a jelentősen magasabb átlagos életszínvonalból adódóan – az alapbér csak a 4. helyen áll, ebben a régióban az érdekes és kihívást jelentő munka a legfontosabb, míg Oroszországban ez a TOP 15-ben sincs benne.
PwC 2020 Legvonzóbb Munkahelye Díj összesített 1. helyezés: Audi Hungaria
Autóipari gyártó
1. Audi Hungaria
2. Mercedes-Benz
3. BMW
Energetika és közüzem
1. MOL Csoport
2. MVM Csoport
3. E.ON
FMCG
1. Coca-Cola Magyarország
2. Nestlé
3. Unilever
Gyártó
1. Bosch Csoport
2. Continental
3. LEGO
Gyógyszeripar
1. Richter Gedeon
2. Egis
3. Sanofi
Pénzügy
1. OTP Bank
2. Magyar Nemzeti Bank
3. K&H Bank
Kiskereskedelem
1. Lidl
2. IKEA
3. Tesco
SSC/BSC
1. Morgan Stanley Hungary
2. Deutsche Telekom Systems Solutions Hungary
3. BlackRock
Technológia
1. Microsoft Magyarország
2. Samsung
3. IBM
Telekommunikáció és média
1. Magyar Telekom
2. Vodafone
3. RTL Magyarország
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.