Csalódást keltő eredményekről számolt be a tavalyi év legmutatósabb tőzsdei száguldását produkáló Tesla. Azt már előre lehetett tudni, hogy
a cég 2020-as autóértékesítése alig félezerrel elmarad a félmilliós tervtől, azt viszont nem díjazta a piac, hogy nem álltak elő kristálytiszta idei eladási tervvel, sőt egyetlen célszámot sem közöltek.
Legfeljebb annyit, hogy többéves időtávon 50 százalékos bővülést terveznek és lesznek gyengébb és jobb éveik. Ráadásul októberben a cég alapító-vezérigazgatója, Elon Musk alaposan feltüzelte a befektetőket egy elemzői kérdésre adott válaszával, melyben a gyártókapacitások maximális kihasználása alapján 840 ezer és egymillió közé saccolt 2021-es termelési adatot elképzelhetőnek tartotta, legalábbis akár ennek a környékén lehetnek.
Zachary Kirkhorn pénzügyi igazgató a gyorsjelentést követően azzal mentette a helyzetet, hogy
a Tesla is a saját bőrén érzi a teljes autóipart sújtó globális csiphiányt, és gőzerővel dolgoznak a megoldáson.
Részletekbe azonban nem bocsátkozott.
A nyereségnövekedési tempót érintő kérdésekre sem érkezett konkrét válasz, ahogy a piacéretté vált önvezető technológia értékesítéséből várható pluszbevételek várható nagyságát is jótékony homály fedi. Elképzelhető, hogy a 8000 dollárért árult, teljes önvezetést ígérő szoftver fogadtatása gyenge, ahogy az is, hogy az értékesítés kezdeti stádiumában még visszatartják a számokat.
Mindez a bizonytalanság közrejátszott abban, hogy a negyedik negyedéves gyorsjelentésüket 5 százalékos árfolyameséssel fogadta a piac, még ha ez a tavaly közel nyolcszorosára ugrott árfolyamhoz viszonyítva légypiszoknyi gyengülés.
A Tesla a negyedik negyedévben nagy hajrát kivágva 180 570 autót adott át megrendelőinek. A társaság negyedéves adózott eredménye 386 millióról 903 millió dollárra nőtt, elmaradva a Refinitiv 1,08 milliárd dolláros elemzői konszenzusától.
A Tesla simán teljesíthette volna a várakozásokat, de az erősödő konkurencia árcsökkentésre kényszerítette, átlagosan 11 százalékot vágtak le az árcédulákból. A kereslet is inkább az olcsóbb Model 3 és Model Y irányába tolódott el. A 10,74 milliárd dolláros bevétel viszont 340 millióval jobb volt a vártnál. A végére maradt azért egy jó hír is: a Tesla futurisztikus elektromos pickupjának, a Cybertrucknak a sorozatgyártása jövőre indul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.