A globális gazdasági növekedést is veszélyezteti az OPEC+ legutóbbi döntése a kitermelés alacsonyan tartásáról az indiai gáz- és olajügyi miniszter, Dharmendra Pradhan szerint. A miniszter azt mondta a Reutersnak, hogy
az olajárak várható emelkedése aláássa a világ második legnépesebb országának fogyasztásnövekedését, és ezzel a fellendülés ütemét is lassítja.
Emlékeztetett arra, hogy India a világ harmadik legnagyobb olajimportőre, és sokkal érzékenyebb a magas árakra, mint Európa vagy Észak-Amerika. A Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének döntése után az amerikai típusú WTI nyersolaj hordónkénti ára éves árcsúcsára, 65 dollár fölé emelkedett. Az északi-tengeri Brent pedig 68 dollár fölé drágult. Idén egyébként összesen több mint harmadával nőtt a fekete arany hordónkénti ára. Pradhan szerint az olajtermelők csak a kínálat növelésével tudják támogatni a globális gazdaság megerősödését. India egyébként olajának mintegy 84 százalékát importálja, több mint ötödét a Közel-Keletről szerzi be. Az OPEC ülésén pont a szaúdi energiaügyi miniszter érvelt a legerőteljesebben a kitermelés alacsony szinten tartása mellett: Szalmán bin Abdel-Aziz herceg azt mondta, a kitermelőknek szárazon kell tartaniuk a puskaport. India többszöri termelésnövelési kérelmére pedig úgy reagált, hogy az országnak hozzá kell nyúlnia a tavaly alacsony áron megvásárolt készleteihez.
Valóban visszafoghatja a keresletet a kőolajtermelők döntése
– mondta a Világgazdaságnak Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. Szerinte a nyersolaj ára több tényező miatt rövid és középtávon is emelkedhet. Rövidtávon a gazdaságok nyitása és zárása határozhatja meg az alappályát. Míg a nagy fogyasztó Egyesült Államokban épp enyhítenek a korlátozásokon, addig Közép-Európában a szigorítás a jellemző. Európa nyugati fele óvatos nyitásban van, ahogy Ázsia is. Összességében Pletser szerint
rövidtávon a globális átoltottság növekedésével a fogyasztás emelkedése várható, ami tovább hajthatja az olaj árát.
Bár folyamatosan tör előre az elektromos autózás, globálisan alacsony szinten van még, ezért nem fogja vissza az olajkeresletet. A szakértő szerint
a személyautó-használat növekedése már évek óta megállt Európában, ugyanakkor Ázsiában dinamikusan nő, ahogy Afrikában is. Ez pedig az olajkereslet növekedését vetíti előre, vagyis a piaci árat is felfelé mozdítja el.
Napjainkban Európában a határok lezárása miatt csökkent a légi közlekedés üzemanyagigénye, de ha a járatok újraindulnak, az a mostani háromszorosára növeli a szektor keresletét. Az Egyesült Államokban és Ázsiában már most látható a trendforduló, és érezhető az igények növekedése.
Pletser Tamás szerint
az év közepére 70-75 dollár körüli hordónkénti árszinttel lehet számolni.
Európában és az Egyesült Államokban is felfelé srófolhatja az üzemanyagok árát az is, hogy összetételükben növelni kell a drágább biokomponensek arányát a fosszilis alkotórészekkel szemben. Emellett Pletser Tamás hozzáfűzte, hogy a magyar jövedéki adó emelésével is számolni lehet, ugyanis a fogyasztás viszonylag állandó, és a járvány miatt tetemesre hízó költségvetési hiány csökkentésének egyik hatékony módja lehet az üzemanyagárakba beépített adó növelése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.