Az erős évkezdetre hivatkozva megemelte egész éves tervszámait a Volkswagen-csoport, ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy szektort sújtó globális csiphiány negatív hatásai a folyó negyedévben is lassítják a termelés normalizálódását.
Az üzemi marzs idei sávját 50 bázisponttal feljebb srófolták, azaz 5,5–7 százalék közötti mutató elérésére látnak reális esélyt.
A szabad készpénzállomány és a nettó likviditás terén is felfelé korrigálták a számokat, 2,4 százalékos árfolyam-emelkedésben testet öltő lelkesedést kiváltva a befektetők körében. A kurzus 223 euróra ért, ezzel VW az idei 44 százalékos erősödésével a frankfurti DAX 30-as index legjobban teljesítő papírjává lépett elő. Kisebb lehetett volna az öröm, ha Herbert Diess termelést érintő megjegyzéseit a helyén kezelik.
A vezérigazgató dicsérte ugyan a tavaly év végéről áthozott lendületet és a kereslet járványt megelőző szintre való visszatérését, de fájdalmas tavaszi kényszerleállásokról is szót ejtett, több gyártósoruk napokra, hetekre is kieshet a termelésből a vészes alkatrészhiány miatt. Az első negyedévben emiatt százezerrel kevesebb autót gyártottak – ismerte el, vigaszként hozzátéve, hogy versenytársaikat még súlyosabban érinti a kialakult helyzet.
Napi küzdelmet folytatunk azért, hogy mozgásban tarthassuk a futószalagokat
– húzta alá Diess a Bloomberg TV-nek adott interjújában.
Szólt arról, hogy a csiphiány paradox módon épphogy segíti az átállást az elektromos autók gyártására, mert ezekhez levesebb félvezetőt kell felhasználniuk.
A Volkswagen ID.4 és az Audi Q4 e-tron villanyhajtású crossovereikkel a Tesla hasonló kategóriájú és az idén már a Berlin melletti Gigafactoryban is gyártandó Model Y-nak állítanak konkurenciát.
A VW-csoport 2025-re a világ legnagyobb villanyautó-gyártójává akar előlépni, ennek érdekében egységesíti platformjait, hogy mind a 12 márkájához ugyanazokat a fő részegységeket használhassák fel, jelentősen csökkentve ezzel a termelési költségeiket.
Diess panaszkodott az alapanyagok lendületes drágulására is, különösen az acél és az ipari fémek esetében. Az akkumulátorellátást viszont a saját kezükbe veszik, Európában hat egyforma kapacitású üzemet építenek ki e célból 2030-ig. Csipellátásukat is átszervezik, erről az Infineonnal, az NXP-vel és a tajvani TSMC-vel folytatnak intenzív tárgyalásokat.
Ami a negyedéves számokat illeti, az üzemi eredmény az egy évvel korábbi 900 millióról 4,8 milliárd euróra ugrott.
A bázisidőszak a járvány kitörésével, a kereskedések ideiglenes bezárásával és a gyártás leállításával esik egybe, döntően ez magyarázza a nagy különbséget, de az azóta végrehajtott költségcsökkentések, tömeges elbocsátások is éreztették pozitív hatásukat. Volt egy 400 millió eurós átalakítási költségtétel is, ami döntően a csoporthoz tartozó MAN teherautó-márkát érintette. Az üzemi marzs 7,7 százalékos volt.
A konszern 2,43 millió járművet értékesített a tárgyidőszakban, 21 százalékkal többet a tavalyinál. Ezúttal is Kína volt a növekedés motorja, ott a méregdrága Audikat és Porschékat úgy vitték, mint a cukrot.
Ezek iránt globálisan harmadával nőtt a kereslet. Villanyautóikból kétszer annyit, 133,3 ezret adtak el, közülük 59,9 ezer volt a tisztán elektromos hajtású, a többi pedig valamilyen hibrid. A wolfsburgiak grandiózus terve szerint az idén megtízszerezik a tisztán elektromos autóik értékesítését, ezzel a konszern szintjén is teljesíteni tudják a szigorodó uniós károsanyag-kibocsátási normákat, hat évvel azután, hogy Amerikában kipattant az emissziós adatok tudatos meghamisításával az egész ágazatnak hatalmas károkat okozó dízelbotrány, melynek rendezése már 30 milliárd euró feletti kiadással járt a cégcsoport számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.